Hoe kan ik een kogellager vinden voor mijn fiets?

De kogellager van mijn fiets is helemaal kapot gegaan. Hij is verpletterd in allemaal kleine stukjes.

Het betreft de kogellager van mijn oude sparta herenfiets. Het is aan de achterband de binnenste kogellager. Ik heb geprobeerd om te kijken welke type sparta fiets ik heb maar ik kon niks vinden. Er staat wel ergens op de fiets 58 28.

Waar en hoe kan ik een kogellager vinden die erin past? Ik ben bij de fietsenmaker geweest maar die kan ook niet zo 123 het type bepalen. Ik wil hem graag zelf maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.7K

Het beste antwoord

De ring waar de kogeltjes in zaten kan wel stuk zijn,maar ik maak me sterk, dat de kogeltjes zelf nog intact zijn.
Je kunt ook de kogeltjes los in de cup olaatsen,daarvoor heb je geen ring nodig! Smeet een flinke laag kogellagervet in de cup en druk daar de losse kogeltjes in. Dat werkt uitstekend en heb je niet genoeg kogeltjes,dan kun je ze altijd los bij de fietsenmaker kopen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, ik fiets weer!

Andere antwoorden (4)

Kogellagers worden normaal geperst in een ring, dus dat er even een nieuwe ring in laten zetten door een fietsenmaker is het goedkoopste, tenzij je ergens een compleet oud wiel ergens goedkoop op de kop tikt. Is in het totaal nog goedkoper ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lagers worden meestal niet in stukken geleverd door de fabrikant. Ten minste, ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb eerder in een machinefabriek gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, volgens mij zoals ik al zij worden ze in een ring geperst.
Je zou de maten van de as en de ruimte waarin de lager past, kunnen meten. Daarna zou je een generieke lager kunnen gaan halen bij een fietsenmaker. Niet dezelfde als hij niet zelf op dit idee kon komen... Het is toch een standaardonderdeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk best leuk om het zelf te doen, maar volgens mij bijna niet haalbaar. De kogellager van een fiets is een onderdeel van een onderdeel. Je hebt ook niet aangegeven waarvoor je een kogellager wilt verwisselen. Er zijn 4 onderdelen bij een fiets die gebruik maken van kogellagers, voorwiel (naaf), achterwiel (naaf), trapas(crankstel) en de stuuras. Vaak hebben deze onderdelen, verschillende maten, dus zolang je geen duidelijkheid hebt van wat je precies nodig hebt, kun je het wel schudden.
Ik zou zeggen dat het tijd wordt om je beurs open te trekken en gewoon 1 van de 4 bovenstaande onderdelen, nieuw te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het al een vrij oude fiets is,dan kan je er moeilijk
onderdelen bij kopen, als je geluk heb misschien nog
bij een kringloopwinkel.