Hoe heuvelachtig is de Maasroute?

De Maasroute is een fietsroute tussen Arnhem en Maastricht, zie
http://www.nederlandfietsland.nl/landelijke-fietsroutes/overzicht-lf-routes/lf3-maasroute .

Hoe heuvelachtig is deze route?

(Ik snap dat 'heuvelachtig' geen goedgedefinieerd begrip is, maar ik denk dat het goed mogelijk is de heuvelachtigheid te omschrijven. Ik zoek naar zo'n omschrijving. Bijvoorbeeld 'meestal vlak, af en toe een klein hellinkje', of 'acht lange stevige hellingen met 250 meter hoogteverschil' of iets dergelijks.)

Toegevoegd na 4 minuten:

Doel van de vraag is te bepalen hoeveel dagen we nodig zullen hebben. De route is 240 km lang. We gaan hem fietsen met normale stadsfietsen, met alle spullen in fietstassen op de fiets. Overnachten in B&B en hostels langs de route.

Ik wil bepalen welke afstand per dag redelijk is, als we ook tijd willen overhouden voor pauzes en ontspanning. Het is een fietstocht, geen wedstrijd.

Als we 80 km per dag halen, hebben we drie dagen nodig.
Als we 60 km per dag halen, hebben we vier dagen nodig.
Als we 50 km per dag halen, hebben we vijf dagen nodig.
Als we 40 km per dag halen, hebben we zes dagen nodig.
Als we 30 km per dag halen, hebben we acht dagen nodig.

Als we minder dan 30 km per dag halen, blazen we het plan af. ;-)

10 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Het beste antwoord

Dat is een eitje, je kunt makkelijk 60 km op een dag doen. Ik zou er lekker 4 of 5 dagen voor uittrekken. Feitelijk is het tot Zuid Limburg allemaal geen probleem, de enige echte helling zit daar bij Beek en Berg. 20 km per uur lijkt me goed te doen, dan houd je nog uren over om te recreeren en op je gemak de tent op te zetten. Bij de vierdaagse van Nijmegen loop je dat soort afstanden per dag, Wel een erg mooi gebied, Groesbeek , Maasheggen, Geuldal/Gerendal zijn zo een beetje de hotspots qua natuur en landschap.

Ik zou bij Huissen trouwens aan de Zuidkant van het Pannerdens Kanaal blijven (bij Doornenburg pont naar Pannerden nemen) en eventueel tot Fort Pannerden rijden om daar de rijnsplitsing even te bekijken. De noordelijke route is niet zo fraai als de rivierdijk in het Zuiden. De Millingerwaard is ook een echte hotspot waar veel aan natuurontwikkeling is gedaan. Ook daar zou ik van Millingen eerder via Kranenburg naar Groesbeek rijden door het grensgebied, het natuurgebiedje de Bruuk ligt daar ook ergens op de route.

Verder ken ik de route niet zo goed, maar ik denk dat je wel meer stedelijk gebied en saaie stukken kunt mijden, door nog eens naar de route te kijken.

Qua helllingen zou ik me alleen zorgen maken om het gedeelte in Zuid Limburg, maar dat is grotendeels glooiend, de Amstel Gold race neemt expres allerlei steile hellinkjes, zoals de Cauberg.