voorrang fietser of voetganger?

Een voetganger steekt het fietspad recht over, de fietser wil links af slaan.
Wie heeft voorrang, de voetganger dier recht oversteekt of de fietser die links afslaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat maakt het uit welke kant de fietser op gaat?

Antwoorden (4)

Zeker de Fietser.... Want hij is een bestuurder en hij komt van recht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Jij hebt je verkeersdiploma zeker nog niet gehaald op de basisschool.
bamibal
10 jaar geleden
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook als het om een voetganger gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil jij AUB je autorijbewijs later halen IPV kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Btw niet lullig bedoeld hor maar ik ken mezelf en vele andere in de grote steden. Dus vandaar ;)
Als de voetganger in dezelfde richting loopt als de fietser fietst, dan heeft de voetganger voorrang.
Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat altijd voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het onderstaande tekeningetje gemaakt op basis van de door jou gegeven informatie.

En op basis van dit tekeningetje, dan heeft de fietser voorrang. De voetganger steekt over. Dus recht door op dezelfde weg gaat hier niet op.

Wanneer heeft een voetganger wel voorrang?
- Bij rechtdoor op dezelfde weg
- Zebrapaden
- Wanneer de bestuurder uit een uitrit komt

Toegevoegd na 24 minuten:
In reactie op CjenCj. Nieuwe afbeelding bijgevoegd.

In dit geval heb je dus inderdaad rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. En dan heeft de voetganger voorrang.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Voldemort, de tekening is bijna zoals het was.
Echter staat de voetganger waar het pijltje is, en wil rechtdoor lopen, terwijl zoals je tekent, de fietser links af wil slaan.
Wie-o-Wie dan?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik hoop dat het zo duidelijk is :-)
Er is hier GEEN sprake van een voorrangssituatie.
We hebben hier te maken met de rechtdoorgaanregel en geen voorrangsregel
Rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg gaat voor afslaand verkeer.
Het maakt niet uit of het hier nu een fietser betreft of een automobilist.
Of dat hij u tegemoet komt of dat hij in de zelfde richting gaat als u zelf

De voetganger gaat in deze situatie voor.

MAAR
De enige kanttekening is wel waarom de voetganger zich begeeft op het fietspad.
Is er een trottoir of vop ter plaatste en heeft de voetganger er voor gekozen hier geen gebruik van te maken dan is de voetganger in deze in gebreke.
Verkeerstechnisch hoeft de fietser er dan geen rekening mee te houden daar de voetganger zich niet op de voor hem aangewezen en dus verplichte plaats op de weg bevindt.
In deze specifieke situatie moet de voetganger dus de fietser voorlaten.