Fiets botst met scooter. Wie is aansprakelijk?

Ik had vandaag een ongeluk met een scooter niemand raakte gewond maar zijn scooter had krassen. Dit is mijn schuld omdat hij voorrang had. Ik probeerde te stoppen maar hij reed te snel ook gaf hij niet aan in welke richting hij ging.

Mijn vraag is wie is aansprakelijk en wie moet de schade betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang er geen bewijs is wordt het lastig en wij kunnen het niet beoordelen als je geen tekening van de situatie geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt zelf dat het jouw schuld was. Mij lijkt dat jij dan ook op moet draaien voor de kosten ivm de schade.

Antwoorden (1)

Dit is een hele dubieuze.
Immers je geeft te weinig of geen informatie omtrent de situatie, wat voor een type weg, fietspad voorrangsweg gewone weg etc....kruispunt, zijstraat uitrit??????

Dus wordt het lastig om iemand ( aan de hand van jou gegevens ) aansprakelijk te stellen.

Ten eerste jij stelt dat jij in de eerste instantie aansprakelijk bent, maar aan de andere kant geeft jij aan dat je tegenpartij A te snel reed en B geen richting aan gaf.

Berust dit op een aanname of is dit gesteld door een ter zake kundige?
Immers voorrang neem je niet, maar krijg je.

Daarnaast is er een klein MAAR belangrijk detail, wie reed tegen wie aan.
Als jij reeds gebruiker was ( dus al op het kruisend vlak rijd ), en betrokkene komt bijvoorbeeld van rechts dan dient deze laatste alsnog te wachten.
Immers je mag pas een kruising of een weg opdraaien wanneer deze vrij en overzichtelijk is.

Gelet op jou uitspraak van hij reed te snel en hij gaf geen richting aan en hij kwam van rechts ga ik er van uit dat het hier om een kruising of splitsing van een weg betreft.

Dat betrokkene hier in dit geval geen richting aangaf doet geen afbreuk aan het feit dat hij/zij van rechts kwam.

Betreft het dus een gelijkwaardige kruising of splitsing dan ben jij verkeerstechnisch gezien aansprakelijk.
Was jij reeds gebruiker van dezelfde kruising of splitsing, dan is de betrokken bestuurder aansprakelijk. ( maar verzekeringstechnisch kan het wel weer uitpakken dat ieder voor een deel aansprakelijk wordt gesteld ).

Immers het is niet aantoonbaar of de betrokken bestuurder te snel heeft gereden of dat hij geen richting heeft aangegeven ( tenzij getuigen anders verklaren of hij dat zelf heeft erkent ).

Tot zover aan de huidige informatie te zien ben jij dus als eerste aansprakelijk.

Vandaar dat alle ogenschijnlijke irrelevante randinformatie oh zo belangrijk zijn,
want met de ontbrekende informatie kan het verhaal een heel andere wending krijgen.