wat is dit voor onderdeel dat op het stuur zit van een fiets?

Ik vraag me al lang af wat dit is.

Het zit op het fietsstuur van vooral oudere fietsen, meestal rechts. Ik gok dat het een stootblokje is zodat je de fiets tegen een muur kunt zetten.
Op de afbeelding zie je hoe het er ongeveer uit ziet en waar het zit op het stuur.

Weet iemand wat dit is en waarom het op fietssturen zit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Antwoorden (2)

het is inderdaad een blokje, dat voorkomt dat het stuur beschadigd, als je de fiets met het stuur ergens tegen aan zet.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Het blokje beschermt niet alleen het chroom van je stuur maar ook de verf op het object waar je jouw fiets tegenaan parkeert. Bovendien glijdt je fiets minder makkelijk langs een oppervlak zodat hij niet makkelijk omvalt.