Kan de acculader voor mijn elektrische fiets in het stopkontakt blijven als ik voor langere tijd weg ben?

Ik ga een paar weken weg. Is het beter de elktr. Fiets aan de oplader te laten of juist niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
3.4K

Het beste antwoord

Je kan de fiets aan de lader laten, maar dat hoeft niet. Vanwege het energieverbruik zou ik het ook zeker niet doen.

Waar je wel voor moet zorgen is dat je accu volledig is opgeladen voor je de stroom eraf haalt. Volledig opgeladen accu's gaan langer mee. En als het even kan is het prettig dat de fiets en accu op een koele plek staan. Maar dat is niet altijd af te dwingen in schuur of garage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het beter van niet is
Gewoon weer even goed opladen als je weer thuis bent
Je weet tenslotte ook nooit of het kortsluiting kan veroorzaken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij is door de fietsenmaker aangeraden om de fiets zoveel mogelijk onder stroom te houden. Volgens mijn Sparta-dealer gaan de lithium accu's dan het langste mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige modellen moeten zelfs aan de oplader blijven.
Ik had ooit een Batavus, die als je hem niet gebruikte steeds weer aangesloten moest worden.
Mijn vrouw daarentegen heeft een Giant, die als hij aangeeft,dat ie bijna zonder sap zit, pas opgeladen hoeft te worden. Om te voorkomen,dat je dan niet rijden kunt, worden die vaak met 2 accu's geleverd.
Zo kan je de één opladen terwijl je de ander gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus verstandig even de handleiding er op na te lezen.