Hoe krijg je de vastgeroeste zadelpen van een fiets met aluminium frame los?

Het zadel van de Batavus Snake fiets van mijn zoon, met aluminium frame, moet omhoog. Probleem is dat de zadelpenis vastgeroest. Kruipolie komt er niet tussen. En 7x Coca cola erover gieten heeft ook niet geholpen.

Toegevoegd na 21 uur:
Nav de racties heb ik de WD40 er op, én met enig getrek ook wat langs de pen naar beneden.
De fietsenmaker geloofde er niet in. We gaan het zien...

10 jaar geleden
in: Fietsen
10.7K
Amadea
10 jaar geleden
Leuke vergeten spatie! ;- )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:))
Poet
10 jaar geleden
! Kan nog wat creatieve reacties opleveren...
Amadea
10 jaar geleden
En hoe is het afgelopen met de WD40, is het gelukt 'm los te krijgen?

Het beste antwoord

Graag adviseer ik je het volgende:
Demonteer het zadel, zet een griptang op de zadelpen en geef met een hamer een paar forse tikken op deze pen. probeer nu met de griptang een heen en weer gaande beweging te maken en probeer met kruipolie ,WD40, o.i.d. steeds meer te lossen middels een ronddraaiende beweging. Als dit lukt kun je proberen met de heen-en weer gaande bewegingen de pen omhoog te trekken. Wil je de zadelpen niet beschadigen dan kun je een stuk hout tussen hamer en pen houden. Maar de tang zal ook de pen kunnen beschadigen. Vervang dan ook liever je zadelpen door een aluminium exemplaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Insprayen met WD40, een nacht laten staan, en de volgende dag door te wrikken los maken.
Amadea
10 jaar geleden
Lukkt de oplossing van Armadea niet (eerst proberen) dan is verhitten met een brander de oplossing. Wel uitkijken voor brandbare onderdelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Ik zou maar voorzichtig zijn met verhitten aluminium vervormt heel snel.
Cola is een heel goed middel om roest op te lossen (daarom drink ik het ook nooit). Maar om dingen los te krijgen is het een probaat middel weet ik uit ervaring. Dus wat cola erover gooien, in laten trekken en de volgende dag heb je kans dat het loslaat.