Wanneer fietslagers laten smeren?

Ik heb een racefiets van het merk Ridley 3j oud en alles van shimano 105 erop. Nu is mijn vraag, om de hoeveel tijd moet ik de trapas-lagers en wiel-lagers laten smeren of hoeft dit niet meer zoals bij een gesloten lager? De trap-lagers zijn uitwendige lagers en de wiel-lagers heb ik geen idee van... Vroeger moest dit om het jaar maar tegenwoordig zijn de lagers meer en meer gesloten en moet je ze niet meer afstellen zoals vroeger heb ik gehoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
3.4K

Het beste antwoord

Na 3 jaar redelijk intensief gebruik, wordt het idd wel tijd de fiets na te laten kijken,niet alleen de lagers, die al zijn ze tegenwoordig veel dichter dan vroeger, waarschijnlijk wel een lik vet er bij kunnen gebruiken.
Ook het versnellingsapparaat mag na 3 jaar wel een beurt hebben en ook de ketting zal vervangen moet worden.
Kortom de hele Ridley moet even in de revisie, maar zoek wel een goede fietsenmaker, die ook verstand van racefietsen heeft.
Succes!