mag je een lang onbeheerde fiets meenemen?

ik vroeg me af wat voor regels er zijn voor lang onbeheerde fietsen. mag je die zomaar meenemen of moet je daar toestemming voor hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat noem jij lang onbeheerd? Mijn zoon heeft soms wekenlang zijn fiets op dezelfde plek staan in Amsterdam. Ik mag hopen dat iedereen met z'n tengels van die fiets afblijft.
Antoni
10 jaar geleden
Is je volgende vraag: "Mag je gaan wonen in een huis dat lange tijd leegstaat?"?

Antwoorden (1)

nee, die mag je niet zo maar meenemen. je bent immers niet de eigenaar van de fiets. alleen met toestemming van de eigenaar mag je de fiets meenemen. anders maak je je schuldig aan het strafbare feit diefstal.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
En... het kan in zo'n geval ook om een gestolen fiets gaan die men daar heeft 'geparkeerd'.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
of de fiets al als gestolen geregistreerd staat kan je tegenwoordig zelf makkelijk checken via de internetsite van de rdw; www.rdw.nl
Pieter2011
10 jaar geleden
Zo eenvoudig is dat niet. De meeste fietsen hebben geen chip en de meeste eigenaren hebben het framenummer van hun fiets nooit genoteerd; die fietsen staan dus allemaal niet in het rdw-bestand.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
zo eenvoudig is dat wel. immers als mensen hun framenummer niet weten, kan een fiets ook niet als gestolen geregistreerd worden na het doen van aangifte. maar je hebt gelijk als je stelt dat veel mensen belangrijke gegevens van hun goederen niet opschrijven. aangifte doen is dan een stuk minder effectief.