Moet fietswiel-zijreflectie helemaal rond zijn?

Op oudere fietsbanden zit soms nog geen reflectie. Soms is er dan een reflecterende draad tussen de spaken geweven of een rondom lopend plastic met reflectie. Maar soms zijn er slechts een paar kleine reflectoren aan spaken gemonteerd en is de relectie dus niet helemaal rond

10 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K

Het beste antwoord

Nee, het hoeft niet rondom te zijn, Het kan met losse reflectoren in het wiel (zo deed iedereen dat toen die regels net kwamen):

Elke fiets moet de volgende reflectoren bezitten:
witte of gele zijreflectie aan de wielen
een rode achterreflector
gele reflectoren aan de zijkanten van de trappers

http://www.veiligverkeernederland.nl/node/18547
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
De link verwijst naar de sit van het rijk. Daar staat: "witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden". De tekst tussen haakjes bracht mij in verwarring. Immers: die suggereert dat de reflectoren op velden of banden moeten zitten en dat zou aan de spaken gemonteerde reflectoren dus uitsluiten.
Echter: in de feitelijke "regeling voertuigen" staat de toevoeging tussen haakjes niet. Rond hoeft dus idd niet.