Mijn fietsenmaker zegt dat het onmogelijk is om een nieuwe spaak er net zo recht in te zetten als de andere spaken. Klopt dat?

De dag na reparatie bleek weer een (andere) spaak kapot te zijn. De fietsenmaker zegt dat het niets te maken heeft met de reparatie...

Toegevoegd na 1 minuut:
De fietsenmaker had bij die reparatie twee spaken vervangen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met die ene spaak ben ik uiteindelijk toch maar naar een andere fietsenmaker gegaan, op aanraden van anderen die zeggen dat het een moeilijke klus is. Het bleek wel te kunnen, een spaak er recht in zetten. De andere spaken die ook niet erg vast zaten, heeft hij beklopt en goed vastgezet. Het kostte mij wel weer 25 euro, maar goed, het lijkt nu in orde. Hopen dat het zo blijft. Er zit nog wel een lichte slag in het wiel.

Antwoorden (1)

Ja, ik denk dat de fietsenmaker gelijk heeft, als het eenmaal begint met gebroken spaken, dan komt er meestal voorlopig geen eind aan, omdat de velg krom is. Als je het zat bent kun je het beste het wiel vervangen door een tweedehandswiel een nieuw wiel, of gelijk een hele nieuwe velg laten inspaken.
Door de combinatie van een hoog lichaamsgewicht en een kromme velg zullen er waarschijnlijk spaken blijven knappen, soms kun je nog proberen de velg eerst wat te rechten, maar in de praktijk is het niet aan te bevelen te blijven repareren.