Word je op een te kleine fiets sneller moe?

Ik heb conditie zat, maar als ik elke dag naar school fiets hijg ik in tegenstelling tot anderen. Ik dacht dat dit kon liggen aan mijn fiets, die iets te klein is. Aan voeding e.d. kan het niet liggen, ik eet zat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
2K

Antwoorden (4)

Als je naast een kleinere fiets ook kleinere banden hebt, dan kan het daaraan liggen, om dezelfde afstand af te leggen, dan diegene met grotere wielen en banden, moet je dan veel vaker trappen, om dezelfde afstand af te leggen, meestal zijn de wielen en banden kleiner, bij een kleinere fiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij toch meer met de versnelling te maken te hebben, kleine wielen maar meer versnellingen lijkt mij hetzelfde resultaat hebben als groter wielen met minder versnellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de omtrek van je wiel is dan kleiner waardoor je een kleinere afstand aflegt, door het 1 keer rond trappen.
Op een kleine fiets moet je vaker rondtrappen om dezelfde afstand af te leggen als op een grote fiets. Op zich hoeft dat nog niet vermoeiend te zijn. Maar het is wel zeer vermoeiend om te fietsen op een te lage fiets, waardoor je je knieën niet voldoende uit kan strekken en je de kracht voortdurend met de bovenbenen moet geven. Zet het zadel en het stuur hoger, als dat mogelijk is, en je zult merken dat dit een stuk scheelt.
Amadea
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
en zorg dat de banden goed hard zijn, dat scheelt ook veel (heb ik ervaren)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft toch ook met de versnellingen te maken? Kleine wielen met meer versnellingen tov grotere wielen met minder versnellingen.
Ik vraag me af of je conditie dan wel goed is. Misschien eens je hart laten checken? Mensen met een goede conditie raken niet buiten adem, maar krijgen pijn en vermoeidheid in de spieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een kleinere fiets en dus ook kleinere wielen.En misschien is de verhouding van de tandwielen waar de ketting overheen loopt ook wel kleiner.Dit zijn dus oorzaken waarom jij sneller moet trappen dan je vrienden of klasgenoten bij diezelfde snelheid om ze bij te houden.