Hoe maak je een losse ketting?

De ketting van mijn fiets is los en heb mijn fiets voor morgen nodig dus probeer hem te maken, maar weet iemand hoe dat misschien moet dit wordt me eerste keer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
2.5K

Het beste antwoord

Je ketting is dus van het voor- of achtertandwiel geraakt. Zet je fiets ondersteboven en doe een paar handschoenen aan die vet mogen worden. Geen latex, want die lossen op in vet. Beweeg met de pedalen in de rijrichting en wurm voorzichtig de ketting weer terug op het tandwiel. Als de boel weer loopt kun je het beste de ketting wat strakker afstellen en meteen controleren of het achterwiel recht in het frame staat. Dat doe je met de kettingspanners. Als je even de grote bouten van de as losmaakt kun je het achterwiel met de kettingspanners richten en spannen. Doe het zo dat je het achterwiel met die kettingspanners aan weerszijden wat naar achteren manipuleert. Span de ketting niet al te strak. Draai daarna de asbouten weer aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Draai tenslotte de boutjes van de kettingspanners nog een slagje om ze te zekeren. En kijk uit dat je vingers niet tussen ketting en tandwielen raken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een fietsketting heeft soms?altijd? een paar losse linkjes er in zitten. Bij de bouwmarkt kan je kleine apparaatjes krijgen waarmee je het stangetje waarmee de link in elkaar zit, weer er in kan duwen. Maar met een gewone tang gaat het ook. Zie video
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je achterwiel eventjes wat los maken en dan je wiel eens goed na achter bijtrekken kan soms ook al wonderen doen.