Welk fietslicht is verplicht?

Mijn achterlicht is kapot, kan ik alleen de koplamp aandoen? Of een klein lampje vastmaken aan de achterkant? In hoeverre is het verplicht fietslicht te hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Antwoorden (5)

Je bent verplicht om werkende verlichting te voeren.
Achter rood / voor wit.
Je kan gewoon een klein rood lampje achterop monteren geen probleem !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, niets op aan te merken. Al is het wel verstandig een grotere lamp te monteren, zodat je goed zichtbaar bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verlichting hoeft alleen bij donker gevoerd te worden, ze moet wel continu branden, knipperen is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knipperen is nu OOK toegestaan Koosknip(per)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit te beroerd om mijn eigen fout toe te geven: kleine lampjes zijn wel toegestaan maar ze mogen dus toch niet knipperen ;) http://www.fietsen.123.nl/entry/13277/waar-moet-fietsverlichting-aan-voldoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet geheel correct. Overdag bij goed zicht hoeft op een fiets geen lamp of verlichting aanwezig te zijn.
Voor is wit licht verplicht, achter rood.
Beide lampen moeten branden anders riskeer je een boete.
Een hangend flutlampje van niks heeft niet voldoende licht.
Laat je achterverlichting gewoon maken, het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een half uur na zonsondergang tot een halfuur voor zonsopgang dient een fietser aan de voorzijde één naar voren gericht wit licht te voeren en aan de achterzijde een naar achter gericht rood licht voeren.

Waar het licht bevestigd met zitten staat niet in de wetgeving, dit betekend dat je hem zelfs achter op je jas mag bevestigen zolang het maar naar achter uitstraalt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie artikel 33 RVV 1990

Toegevoegd na 19 minuten:
Artikel 33 moet zijn artikel 35
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon goed dus die min is mij een raadsel, waarschijnlijk van mensen die de afgelopen jaren het nieuws niet hebben gevolgd....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Pelle ik heb een Min-naar die mij achtervolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach die heeft iedereen theo ;)
In Nederland is het verplicht om continu brandende verlichting te voeren op de fiets als het donker is. Een wit licht voor en een rood licht achter. Deze verlichting mag op de fiets zelf gemonteerd of aan de kleding bevestigd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte (of gele) verlichting aan de voorkant van je fiets
Rode verlichting aan de achterkant.
De lampjes dienen recht vooruit te stralen aan de voorzijde (en mogen niet verblinden)
En rechtachteruit aan de achterzijde
Knipperlichtjes (of de lampjes op knipperstand) zijn niet toegestaan
Aan de achterzijde van de fiets dient een rode reflector bevestigd te zijn
Op je trappers moeten gele reflectoren zitten
Op de zijkant van je wielen/ banden moeten gele of witte reflectie zichtbaar zijn
In tegenstelling tot een tijd geleden (voor november 2008) mogen de lampjes nu ook op het lichaam gedragen worden. Voor die tijd moest verlichting deugdelijk op de fiets bevestigd zijn. Een voorwaarde is wel dat het lampje stil hangt en te allen tijde zichtbaar is. Bedenk je wel dat verlichting onzichtbaar kan worden doordat er iets voor komt te hangen zoals je jas of wanneer het lampje verplaatst tijdens het fietsen. Indien het niet zichtbaar is, blijft het strafbaar! Goede en gevulde batterijen is ook een
must.

Je moet de verlichting op je fiets aanzetten wanneer het donker is of wanneer het zicht overdag zeer slecht is, zoals
bijvoorbeeld bij mist of dichte regen.