Geplakte band door fietsenmaker na een half uurtje weer lek, wat kan ik doen?

Vanmiddag ben ik naar de fietsenmaker geweest met mijn lekker band. De fietsenmaker gaf mijn twee opties : een nieuwe binnenband voor 15 euro inclusief montage of de band laten plakken voor 9.50. Ook omdat mijn fiets gloednieuw is besloot ik voor de optie om mijn band te plakken. De fietsenmaker gaf toen direct aan dat hij daar geen garantie op zou geven maar ik dacht ' Het zal wel loslopen en vond het ergens ook wel logisch ' Een half uur nadat ik de fiets had opgehaald stond ik al weer langs de kant met wederom een lekker band. De fietsenmaker gaf daarna aan dat hij had aangegeven dat er geen garantie zit op het plakken van een band en gaf opnieuw de optie om een nieuwe binnen band te monteren voor 15 euro. Ik heb even bedenktijd gevraagd maar voel me toch wel een beetje in de maling genomen omdat ik gewoon het idee heb dat hij geen goed werk heeft afgeleverd met het plakken van mijn band. Wat te doen en wat zijn mijn rechten?

Alvast hartelijk dank,

Groet Daan

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat ik mijn verlies maar neem en inderdaad gewoon volgende keer zelf mijn band plak. Hartelijk dank voor het reageren.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat ik mijn verlies maar neem en inderdaad gewoon volgende keer zelf mijn band plak. Hartelijk dank voor het reageren.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat ik mijn verlies maar neem en inderdaad gewoon volgende keer zelf mijn band plak. Hartelijk dank voor het reageren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het laatst 3 lekke banden gehad in 2 uur! Ik denk zelf niet dat het aan je fietsenmaker ligt maar het gewoon pech is. Ik denk toch dat je beter zelf banden kan leren plakken want het gaat sneller en je bent minder geld kwijt want fietsenmakers zijn altijd heel duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zo vaak lekke band hebt wil het toch wel zeggen dat er waarschijnlijk nog een doorn of iets puntig inzit
Amadea
11 jaar geleden
Hoe kan een gloednieuwe fiets zo snel dan al een zwakke band hebben? Of heb je 'm tweedehands gekocht? De huidige fietsbanden zijn zo sterk dat je daar in principe wel anderhalf jaar op kunt rijden zonder dat ze lek raken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons ligt er gewoon veel glas op de weg/skatebaan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat de fietsenmaker geen halfjaar garantie geeft, maar als je band weer lek is voor je de straat amper uit bent, vind ik dat hij wel enige coulance kan tonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige coulance zou op zijn plaats zijn maar weet je zeker dat je niet weer ergens door heen gefietst bent. En misschien zit er iets in je velg niet of buitenband niet goed.
Amadea
11 jaar geleden
Als de laatste zin van toepassing is, dan heeft die fietsenmaker toch echt z'n werk niet goed gedaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat je niks kan doen, hij heeft al gezegd geen garantie..
je kan zelfs na 5 min fietsen weer een lekkeband krijgen, kan hij niks aan doen..
Dus je moet maar weer heen gaan.. Of: je doet het zelf veel goedkoper, en heb je ook wat te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan overigens banden die niet zo makkelijk lek gaan. Vraag daar eens naar, ik ben er zelf zeer tevreden over. (Had regelmatig een lekke band). Ik ben sindsdien 2 keer per ongeluk door glas gereden en niks aan de hand :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat ELKE fiets die banden heeft Sophis.... Waarom zou je ietsje minder betalen voor een veel grotere kans op lekrijden? Wij fietsen alleen maar op dat soort banden en in 10 jaar tijd hebben we misschien 3 of 4 lekke banden gehad (vaak de kinderfietsen).

Het beste antwoord

het is jou risico vooral omdat de fietsenmaker zei dat er geen garantie opzat, het is dus gewoon pech, sommige fietsenmakers geven dan wel eens korting op het monteren van een nieuwe band, maar dat is dus niet verplicht, bovendien is het plakken van een band niet heel snel gedaan, de fietsenmaker kost het ook tijd en materiaal, probeer het voor de volgende keer anders eerst zelf en laat hem daarna pas vervangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jij mag van de fietsenmaker en goede dienst verwachten.
Spreek hem hierop aan en zeg hem dat jij het er niet mee eens bent dat je nu alweer een lekke band hebt en dat je verwacht dat deze fietsenmaker jou band zonder kosten maakt.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Dus actie.
11 jaar geleden
Ofwel zit er een voorwerp in de buitenband dat de band lek prikt. Dat had de fietsenmaker moeten nakijken.
Ofwel heb je opnieuw de band lek gereden en moet hij opnieuw tegen betaling hersteld worden.
Leer het zelf. Wat je zelf doet, doe je meestal beter. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms kan de plek van de lekkage aanleiding zijn voor een fietsenmaker om te zeggen dat er geen garantie is. Je kunt denken aan een lek dicht bij het ventiel, dit is moeilijk tot niet op te lossen.
Als je voor 9,50 een reparatie hebt gedaan en voor 15 euro een nieuwe binnenband had, had ik persoonlijk voor een nieuwe binnenband gekozen.

Een binnenband zelf maken is in een tijd van hooguit 10-15 minuten zelf gedaan en is heel simpel, je hebt er echt maar minimaal gereedschap voor nodig zoals 3 afnemers,stukje schuurpapier wasbenzine doekje en zelfklevende plakkers.
Na de band eruit gehaald te hebben pomp je deze licht op om het gaatje te vinden, markeert deze met stift, laat het leeg lopen, schuurt het een beetje ruw, ontvet deze en na droging zelfklevende plakkertje erop, goed aandrukken en als laatste even de folie die erop zit eraf halen, binnenband terug duwen, ventiel plaatsen, klein beetje opblazen buitenband terug erop draaien met je handen, goed kijken of er nergens de binnenband tussen butenband en velg zit, en druk erop zetten en klaar is de band.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zat het lek weer op dezelfde plek en is de band niet goed geplakt dan moet de fietsenmaker eigenlijk erkennen dat hij zijn werk misschien niet zo goed heeft gedaan. misschien iets te snel willen doen. zit de lek ergens anders dan heb je echt totaal geen recht op het gratis plakken van de band. het is wel een beetje vreemd dat de band zo snel weer lek was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, +