Klopt het dat fietsen goed is mentaal?

Toegevoegd na 2 uur:
Waar komt dat 'hoofd leegmaken' vandaan. Zijn er bewijzen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Ja hoor, bewegen is goed voor lichaam én geest, dus fietsen ook. Sommige mensen vinden met name een ritmische beweging fijn om "hun hoofd leeg te maken", en daarvoor zijn dingen als wandelen, hardlopen en ook fietsen uitermate geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat "hoofd leegmaken" is voor zover ik weet puur een subjectieve beleving van mensen. Wel van heel veel mensen, dus voor veel mensen werkt dit blijkbaar zo. En ik denk dat 6-7 kilometer best een ideale afstand kan zijn. Niet te kort zodat je direct weer thuis bent, en ook niet te lang zodat het te vermoeiend is. Sommige mensen zetten dan ook nog graag een mp3-speler of iets soortgelijks op, en vinden het heerlijk om letterlijk die 'afstand' (ook in tijd) tussen hun werk en huis te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in een regio woont en werkt waar veel files staan, is het inderdaad ideaal als je kunt fietsen. En als de afstand dan nog geen 10 kilometer is, dan zou ik het wel weten.. Je kunt het comfort vergroten door in elk geval een fiets met versnellingen te nemen, en verder een fiets die je zelf prettig vindt rijden. Ik hoorde eens een verhaal van een man die vanuit de flevopolder met de ligfiets naar zijn werk in Amsterdam ging. Dat was meer dan 30 kilometer, maar hij was er met de fiets net zo snel, en als er file stond zelfs nog sneller. Tegenwoordig zijn ook elektrische fietsen erg in, zeker voor de wat langere afstanden. Nu vind ik zelf 6 à 7 kilometer geen 'langere afstand', maar als er bijvoorbeeld steile hellingen inzitten of als er weinig beschutting is tegen wind, dan kan het best fijn zijn om een lichte mate van ondersteuning te kunnen gebruiken. Zo'n fiets versterkt je eigen kracht, dus je moet net zo goed zelf fietsen, maar zodra je de ondersteuning aanzet, voelt het alsof je steeds de wind mee hebt. Er is dus van alles wat je kunt doen om je eigen comfort te vergroten, en fietsen is in elk geval fijner dan filerijden. Als je dus gezond bent en de afstand is goed te doen voor je, kan het absoluut een goede, goedkope, gezonde en stressverminderende keuze zijn.

Andere antwoorden (3)

Door te fietsen ben je lichamelijk actief waardoor je lichaam, mits een beetje op tempo, endorfine aanmaakt waar je blij van wordt. Ik zou denken van wel dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewegen is altijd goed voor je geest. Duursporten in het algemeen doen sowieso goed.
Maar als je fietsen geen klap aan vindt, kun je beter iets zoeken wat je wél leuk vindt. Met hardlopen schijn je die endorfinen nog veel sneller aan te maken, trouwens.
Maar als je geen duursport-type bent, weet ik niet zo zeker of je er wel echt vrolijk van wordt. Dan kun je misschien beter gaan dansen (kun je ook heel blij van worden) of golfen, of tennissen, of een vechtsport. In ieder geval iets wat je echt leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een gezond lichaam met een gezonde geest. Met fietsen heb je meestal ook genoeg de tijd om rustig over dingen na te denken dus in die zin zeg ik zeker ja. Je kan natuurlijk ook boeken lezen of computer spelletjes gaan doen.