Mag je in Nederland richtingaanwijzers op je fiets hebben?

In een fietsenwinkel heb ik gezien dat ze setje knipperlichten verkopen die speciaal ontworpen zijn als richtingaanwijzer. Je kunt ze dan via je handvaten besturen. Mag dit in Nederland als fietser?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is handig voor mensen die hun hand niet kunnen of durven uit te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dus of het volstaat om je knipperlicht aan te doen en geen hand uit te steken. Ik vraag me af of dat voldoende is want niet iedereen rekent op dat lampje en ziet dus vooral GEEN uitstekende hand en dan kun je zomaar een fietser voor je auto hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het knipperlicht dat jij aangeeft zou uberhaupt niet eens erkend worden als officieel knipperlicht omdat er tussen 2 knipperlichten een minimum afstand van ik dacht 15 cm moet zitten. Het zal dus gewoon gezien worden als knipperend achterlicht met je verkeerde kleur, dus krijg je daar een boete voor. Voor gehandicapten zal er wel een andere regel gelden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag als je toch je beide handen aan het stuur wil houden. +
Cryofiel
12 jaar geleden
Arm uitsteken is niet meer verplicht als fietser. Of, correcter gezegd: het is wel verplicht, maar er wordt niet op gehandhaafd. Dat wil zeggen dat een agent er niets van zal zeggen als hij staat toe te kijken hoe een fietser afslaat zonder hand uit te steken. De reden is dat ooit is beslist dat het handhaven van de stabiliteit van het voertuig belangrijker is dan het richting aangeven. Ofwel: handen aan het stuur is belangrijker dan hand uitsteken.
Reddie
12 jaar geleden
@Cryofiel, weer wat geleerd. +4U (ergens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cryofiel, het hoeft niet verplicht te zijn maar ik heb weinig zin in een idioot op de fiets die gaat denken dat zo'n lampje genoeg zou zijn en dan opeens voor mijn auto afslaat. Ik ben dan weer aansprakelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Rotterdammer, bedankt voor je vraag. Ik geef je er een dikke + voor als eerste want mijn linkerarm is verlamd en kan ik dus op de fiets inderdaad niet uitsteken. Als ik naar rechts afsla kan ik mijn rechterarm dus ook niet uitsteken en dus met mijn linkerarm mijn stuur niet naar rechts draaien. Ik ben dus gelijk voor je gaan googlen en kwam op deze site van Halforts. Ze zijn er al te koop voor 16.99 euro. Ik ga hem van de week meteen kopen. zonder jou had ik dit niet eens geweten. ;-)http://www.halfords.nl/product/107031?utm_source=vergelijk&s2m_indirect=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.halfords.nl/product/107031?utm_source=vergelijk&s2m_indirect=1 zo, nu kan je op de link klikken.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Pelle, zelfs als een fietser zowel zo'n lampje gebruikt als zijn hand horizontaal uitsteekt, heeft hij niet het recht zomaar linksaf te slaan. Rechtdoorgaand verkeer (jij dus, in jouw auto) heeft nog altijd voorrang. Maar ja, die rare aansprakelijkheidswet, he... In feite komt die regeling neer op een algemeen inhaalverbod: je mag nooit een fietser inhalen, want als hij precies op dat moment naar links komt ben jij verantwoordelijk. Ook geldt er een algemeen nachtrijdverbod. Het is eenvoudig aan te tonen dat er 's nachts situaties mogelijk zijn waarin jij een onverlichte fietser onmogelijk kunt zien, hoe goed je ook je best doet. Toch ben jij verantwoordelijk als je zo'n fietser aanrijdt. Het is jouw morele plicht om je verantwoordelijkheid al vooraf te nemen, en dus niet meer in het donker te gaan autorijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm bedankt voor het advies cryo ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Richtingaanwijzers op een fiets
Een fiets mag zijn voorzien van 2 ambergele richtingaanwijzers op de voorkant en 2 aan de achterkant van de fiets. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets.html

Het beste antwoord

Ja dat mag, sinds 2010 is de wet gewijzigd en is het ook voor fietsers toegestaan om richtingaanwijzers op je fiets te hebben.

(zie mijn bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betrouwbare bron.

Andere antwoorden (1)

Pas wel op, je vraagt er niet naar maar je zal altijd je hand nog uit moeten blijven steken.