Waarom fietsen de meeste mensen over de witte strepen van een hobbel op de weg?

Ik fietste laatst naar huis en kwam erachter dat de mensen achter wie ik reed ook over de witte strepen op een verkeersheuvel(zo'n ding dat ervoor zorgt dat auto's minder hard door een woonwijk rijden) rijden.
Ik was er een beetje op gaan letten en veel meer mensen deden dat. Ik vroeg me af waarom. Iemand een idee?

Een slecht plaatje. Maar ik bedoel dan deze strepen! :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat ik vroeger als kind niet op de lijnen op de stoep mocht lopen, of alleen over de stoeprand mocht lopen, dit ook weer zonder de lijnen te raken, als een 'spelletje' dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mensen zijn geconditioneerd op het navolgen van aanwijzingen en richtlijnen. Het onderbewuste pakt zo'n lijn op als een leidraad en je rijdt net als velen via de lijn over de hobbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de kleuterschool hebben we geleerd netjes op de lijntjes te tekenen, en dat is blijven hangen, maar nu met de fiets...

Ik fietste altijd slalom, maar ja dat was XiniX, ook toen al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval denk ik. Mensen zijn wel geneigd om onzichtbare grenzen te trekken om elkaar en om omgevingselementen, maar dat eroverheen rijden kan op allerlei manieren ontstaan zijn.
Misschien dacht diegene wel van 'ik rijd nooit over zo'n lijn heen, dat moet ik nou toch wel eens een keer gaan doen' (zoiets zou wel iets voor mij zijn), diegene kan er toevallig eroverheen zijn gereden, het zou een bijgeloof kunnen zijn geweest, een onderbewust proces wat te maken had met een herinnering, een plichtsgetrouwheid, etc.
Je zou grootschalig onderzoek moeten doen denk ik om er achter te komen of mensen vaak over die strepen rijden! Zoiets is ook gedaan met de gele ribbels op stations.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien voelt dat lekker. Dat je over die streep heen fietst.
Het is ook een beetje dik he? Die streep.
Misschien daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon voor de lol doen we dat,kijken of we nog recht kunnen fietsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon automatisme denk ik, je gaat ook automatisch op het fietspad fietsen of ergens voor stoppen etc.