Hoe voorkom ik dat de remmen van mijn fiets bevriezen?

Schrok me rot vanmorgen, was van huis vertrokken, moest remmen maar de rechter rem weigerde. Ik vermoed dat hij bevroren was. Had ik niet verwacht want hij stond gewoon in de schuur.
Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

De fiets in huis zetten is geen optie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
6.3K

Antwoorden (5)

De remkabels (indien aanwezig) en de draaipunten inspuiten met siliconenspray. Ik ben bang dat je je fiets dan wel eerst goed moet ontdooien (in huis).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat van die WD40 spray???
Reddie
12 jaar geleden
Zou kunnen. Ik ken die term niet. Bij mij staat op het spuitbusje gewoon Siliconenspray. De fietsenmaken kent het ook onder die naam. Ik gebruik het voor de fietsketting, de deursloten en de remmen (niet IN de remtrommel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik het inderdaad voor sloten om ze weer soepel te laten draaien. Ik zal eens op het busje kijken... ;-)
Met warm (niet kokend) water erover heen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe er een beetje slotontdooier op dat je ook voor autosloten gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
insmeren met vaseline..
gebruik geen olie of iets wat er op lijkt..dat kan zelfs gevaarlijk zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort door de bocht voorkom je het door te voorkomen dat er vocht komt tussen de binnenkabel en de buitenkabel van de rem.
In dit geval is het dus al te laat. Toch? Je kunt dan het beste de binnenkabel er uit trekken; goed schoon en droog maken en met een kogellagervet insmeren. Vervolgens weer insteken en monteren.
Let op dat als het begin/einde van je kabel erg gerafeld is, dat monteren niet meer meevalt! Een nieuwe binnenkabel kost een eurootje of 4 (?)