Ik heb in mei '10 een fiets gekocht. Eerst fietste hij lekker, maar nu gaat hij steeds zwaarder trappen. De 2 lijkt op de 4, 3 op 5 etc. Kan dit?

Je zou zeggen na een jaar (veel) fietsen zou ik meer conditie moeten hebben, en dat merk ik ook aan hometrainer. Echter buiten flitst iedereen me voorbij. Terug naar de fietsenmaker zou je zeggen, maar ik heb al meer klachten gehad over de versnellingen 'maar er was niets aan de hand' :(
Ik voel zelf echter duidelijk verschil. Is er iemand die dit herkent?

De fiets is een Gazelle Orange met Shimano Nexus versnelling

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Antwoorden (3)

Hoe zijn je banden ? Je zal de eerste niet zijn die na het oppompen van zijn banden ineens weer merkt dat-ie vliegt. Kettingspanning ook in orde ? Een te strak gespannen ketting loopt ook veel zwaarder.
Dynamo niet tegen de band ? Loopt er iets anders ergens aan ? Remkabels in orde en niet klem of geknikt ?

Vaak zijn het hele simpele dingetjes - of een combinatie daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Aanlopen van het wiel is eenvoudig te testen: fiets aan één kant optillen (of neerleggen, of omgekeerd neerzetten); wiel een slinger geven; kijken hoe lang het wile blijft draaien. Verder: zadelhoogte controleren. Zit je te laag, dan kost het trappen extra inspanning. Test: fiets eens op een andere, gelijkwaardige fiets. Eventueel bij een fietsenmaker een proefritje maken. Kan ook bij een andere fietsenmaker, waar je gewoon alleen even een testritje wilt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog eentje: ketting smeren kan ook enorm helpen.
Met mijn eigen Gazelle heb ik eigenlijk een omgekeerde ervaring. Hij fietst steeds lichter, met een beetje wind mee kan ik zo al in de 7e versnelling normaal trappen. De ketting is al enkele keren strakker gezet.
Misschien staat bij jou de ketting juist te strak, of zit er veel vuil tussen. En zachte banden maken ook dat het trappen zwaarder wordt.
Amadea
12 jaar geleden
De oorzaak is meestal dat alles een likje olie nodig heeft .
Til de voorkant van de fiets iets op en draai het wiel iets rond en het mag niet direct stoppen en het ventiel moet ongeveer aan de onderkant gaan stilstaan .
Zoniet dan even met olie smeren .
Doe hetzelfde met het achterwiel .
Kijk of de ketting nog goed op spanning is en de afstand bij het omhoog en het omlaag drukken moet ongeveer 2 centimeter zijn .
En de ketting even goed smeren .
En als het aan de versnelling ligt dan is de versnellingskabel te lang dan sla je de eerste versnelling over dan begin je in twee .
Je kunt het proberen met de stelschroef bij de versnelling om die te verstellen .