Fietsenmakers willen nooit mijn lekke band plakken maar mij altijd een nieuwe band verkopen, mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
3.9K

Het beste antwoord

Het plakken van een band kost meer. De fietsenmaker is er namelijk langer mee bezig en dit zijn arbeidskosten. Daarnaast kost een nieuwe binnenband meestal niet meer dan 5 euro. Je betaald dus eigenlijk vooral arbeidskosten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met andere woorden het mag dus :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je band te kapot is om te plakken mogen ze dit doen. Als het een simpel gaatje is kunnen ze het best plakken.
12 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, daar zijn het winkeliers voor. Maar jij mag het natuurlijk ook weigeren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je laatste zin zit de essentie
+-je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
meestal als jij echt vraagt om alleen plakken en niet vervangen doen ze dat ook, meestal leggen ze dan ook uit dat dit meer tijd kost en uiteindelijk voor jou nadelig is want: je bent ongeveer evenveel of nog meer kwijt en je hebt een band waar dus al een geplakt gat op zit inplaats van een nieuwe band. fietsenmakers mogen iets weigeren, dus ja dat mag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, van de prijzen heb ik geen verstand. Maar dit is toegestaan omdat de koper beschikt over zijn eigen middelen en diensten en dat gerust mag weigeren zoalang hij de eigenaar van de onderneming is of toestemming heeft. Wel dom om het te weigeren want daaraan verdienen ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag en het is voor beide partijen goedkoper:
Mijn zoon werkt bij een fietsenmaker en hij plakt nooit banden omdat het lek zoeken en daarna plakken meer tijd(=geld) kost dan het vervangen van de binnenband.
Als hij zelf een lekke band heeft plakt hij hem wel omdat plakken goedkoper is dan een nieuwe band.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fietsenmaker is een ondernemer en die bepaald zelf of hij iets wel of niet wil daar kun je hem niet toe dwingen.
12 jaar geleden
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: een binnenband plak je, een buitenband kun je niet plakken. Als de fietsenmaker het nodig acht dat je een nieuwe buitenband nodig hebt, zal hij je ook kunnen laten zien waarom (beschadigd of geen profiel meer b.v.). Je kunt dan zelf ook nog kiezen voor een "budgetbuitenband"of een betere (duurdere) kwaliteit. Het plakken van een binnenband door de fietsenmaker is duurder dan het vervangen ervan (arbeidsloon).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALTIJD een nieuwe band verkopen? Als het steeds om een buitenband van €30,- gaat vind ik dat een beetje vreemd. Daar zou je minimaal een jaar mee vooruit moeten kunnen als je veel fietst. Misschien eens een andere fietsenmaker proberen?

Antwoord op je vraag: Uiteraard mag hij proberen jou dit te verkopen. Hij mag zelfs proberen jou een nieuwe fiets te verkopen. Wat jij er mee doet is aan jou ;)