Krijg je een bekeuring als je 2 voorlichtjes op je fiets hebt?

Ik heb een fiets met een rek.
Nu heb een aan mijn wiel een lichtje dat altijd brand, want als ik fiets komen de magneetjes er langs en dat brand die.
De andere mensen zien dat licht wel, maar in het donker wordt mijn zicht er niet beter op.
Ik heb aan mijn stuur ook nog een lampje op batterijen.
Daarmee kan ik de weg dus wel zien, tenzij er dus iets op mijn rek staat.
Maar nu is mijn vraag dus, kun je een bekeuring krijgen als je ze 's avonds allebij aan hebt staan?
Thinx als jullie deze beantwoorden !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
4.3K

Het beste antwoord

In de reglementen van de rijksoverheid staat niets over een maximaal aantal lichtjes. je zal dus geen bekeuring krijgen als je zorgt dat je goed zichtbaar bent.
Zie de regels hieronder zoals ze beschreven staan:

Wanneer moet het fietslicht aan?

Fietsers moeten hun voor- en achterlicht aan hebben:

’s nachts,
overdag, als het schemert,
overdag, bij slecht zicht: bijvoorbeeld als het mist.

Regels voor fietsverlichting

Dit zijn de regels voor fietsverlichting:

Een fiets moet een voor- en achterlamp hebben.
De lampen moeten goed zichtbaar zijn en recht vooruit en recht achteruit schijnen.
De fietsverlichting moet aan de fiets zijn vastgemaakt óf aan de borst of de rug van de bestuurder. Dus niet op uw hoofd, armen of benen. Zit er iemand achterop, dan mag diegene het achterlicht op zijn rug dragen.
De fietsverlichting mag niet knipperen en mag niet verblindend zijn.
De voorlamp moet wit of geel zijn.
De achterlamp moet rood zijn.

Regels voor reflectoren

Deze reflectoren zijn voor elke fiets verplicht:

Rode reflector achterop de fiets.
Gele reflectoren op de trappers.
Cirkelvormige reflectoren op de banden of velgen.

Boete

U krijgt een boete als u:

In het donker, bij schemer en bij slecht zicht rijdt zonder het voorlicht en achterlicht aan te hebben. Boete: € 40.
Rijdt zonder reflectoren op de achterkant van uw fiets, op de trappers en op de wielen of banden. Boete: € 20.
Een fietslamp heeft die knippert, niet zichtbaar is, een verkeerde kleur heeft of op een verkeerde plek is vastgemaakt. Boete: € 40.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt er op dat je zowel voor als achter EEN lamp mag hebben en niet meerdere,getuige je eigen geciteerde tekst: "Een fiets moet een voor- en achterlamp hebben. De voorlamp moet wit of geel zijn. De achterlamp moet rood zijn."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor. een is niet gelijk aan 1. Je moet een voorlamp hebben wil nog niet zeggen dat wtee niet mag. Je kan het ook interpreteren als minimaal 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies en er staat ook bij waar je voor bekeurd wordt gericht op de verlichting en daar staat niet bij "het voeren van meer dan 1 lamp" Bij een motor mag dat dus duidelijk niet,maar voor een fiets zijn daar geen regels voor vastgesteld en dus kan je niet bekeurd worden voor het voeren van meer dan 1 licht voor op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje ! Ik vind die antwoord echt goed ! Echt wat ik nodig had (:

Andere antwoorden (5)

zolang het geen kermisattractie is. zijn meerdere lampjes gewoon legaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag een lichtmast op je stuur hebben zolang hij maar wit/geel licht geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet handig als je een tunnetlje onderdoor moet fietsen.
In het antwoord van mokummer staat ook het antwoord op jou vraag:

Een fiets moet EEN voor- en achterlamp hebben.

Er mag dus maar één lamp aan de voorzijde branden en die mag alleen wit of geel licht uitstralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In diezelfde wetgeving staat duidelijk dat een motorvoertuig op meer dan twee wielen aan de voorzijde zijn moeten voorzien van tenminste 2 en maximaal 4 lampen die een wit danwel geel licht moeten verspreiden. Denk dat jou vader dit ook nooit gezegd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fiets mag meer dan 1 lamp hebben voor, het gaat er om dat je gezien wordt en hoe duidelijker hoe beter. Je moet tenminste 1 lamp hebben en er is verder geen wet van toepassing over het aantal lampen die je voor op je fiets mag hebben. Er staat ook bij waarvoor je bekeurt wordt op de fiets en die bekeuringen zijn alleen gericht op het voeren van licht. Er staat niet bij dat je bekeurd wordt voor teveel lichten op je fiets. Een moet je dus als een lezen en niet als 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou leuk zijn als dat waar was. Zie inrichtingseisen voor motorrijtuigen,, daar staat exact dezelfde omschrijving en monteer op een scooter maar is twee lampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft het zelf al aan "motorvoertuigen". Day maakt dus ook het verschil, daar zijn andere regels voor vast gelegd die voor fietsen niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Day = dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetgeving maakt geen verschil in woordkeuze. Als bij motorrijtuigen een 1 is, is dat ook bij alle andere voertuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat baseer je op je eigen gedachtegang, je kunt het echter nergens mee onderbouwen. De regels voor motorvoertuigen zijn wel degelijk heel anders dan voor fietsers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dd17, je schrijft: "...een en niet één dat zijn twee hele verschillende woorden..." dat klopt niet, 'een' en 'één' zijn dezelfde woorden, tegenwoordig worden de accent lang niet altijd meer geschreven als men 'één' bedoeld, omdat uit de context vaak wel duidelijk welk woord bedoeld wordt. In de wet die hiervoor geciteerd is (althans de informatie van de overheid over die wet die Mokummer citeert) staat 'een'. Hoewel het niet zonder meer duidelijk wordt uit het citaat is het wel degelijk mogelijk om dat de interpreteren als maximaal 1, hoewel minimaal 1 ook zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je opzich gelijk in en kunnen wij die "een"beide anders interpreteren, Maar als je een stukje verder kijkt bij waar je voor bekeurd wordt qua wetgeving omtrent de verlichting, staat er niet bij dat je bekeurd zou worden voor meer dan 1 licht voeren. En aangezien dat de enige bekeuringen zijn die je kunt krijgen als het om de verlichting gaat, maakt dat het voeren van meer dan 1 voorlamp dus niet strafbaar en mag je ongestraft met meer dan 1 voorlicht rijden. Als het bij wet verboden zou zijn, zou dat aangegeven worden bij de bekeuringen, net zoals dat het geval is bij motoren die meer dan 1 voorlicht voeren. Daar staat het wel bij vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel jij als ik gaan uit van de tekst die er geschreven staat van de rijksoverheid. Jij kan dus net zo gelijk hebben als ik en zou die een inderdaad gelezen moeten worden als 1. Ik ga het nog even verder uitzoeken en laat je dan weten of je alsnog gelijk krijgt van me :-)
Wordt vervolgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens v.w.b die boete-informatie, ik heb echter (zie mijn antwoord) inmiddels wel het reglement zelf gevonden dat hier betrekking op heeft, daarin staat wel dat je maar 1 lamp voert op een fiets met twee wielen (of 1 die maar 1 voorwiel heeft). Er staat weliswaar geen strafbepaling bij vermeld (zo op het eerste gezicht), maar het mag niet.
Ja dat mag, fiets zelf ook regelmatig met twee lampjes voor en twee lampjes achter. Zolang het maar opvalt dat het een fiets is en geen auto ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al antwoorden gegeven die zijdelings de juiste informatie geven, maar even ter verduidelijking voeg ik een citaat toe uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en wel artikel 35 uit die regeling, let met name op het zesde lid:

"1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.

2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.

3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.

4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.

5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.

6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten."

Met andere woorden een fiets op twee wielen mag 1 koplamp en en achterlicht hebben, dus ja, je kunt een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit lijkt mij het beste antwoord!