Fietser rijdt door rood wordt aangereden door auto.Wie is aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
5.3K

Antwoorden (12)

Volgens mij ligt het er aan. Als de fietser ten opzichte van de auto van rechts komt, is de automobilist aansprakelijk. De fietser krijgt een bekeuring voor het door rood licht rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je krijgt geen bekeuring met terugwerkende kracht.
Tenzij een politieman het allemaal heeft zien gebeuren.
De fietser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is in allerlei vormen al langsgekomen hier.
Ter bescherming van de zwakke verkeersdeelnemers zal de automobilist aansprakelijk worden gesteld.
14 jaar geleden
De fietser zelf. Hij/zij had moeten opletten. De automobilist moet wél aangeven dat hij/zij iemand aangereden heeft, anders is hij/zij aansprakelijk.

Dit is hetzelfde als een pen die doorschiet zodat er een streep op je papier staat. Waar komt dat door, die streep? Juist, de pen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Automobilisten zijn ALTIJD aansprakelijk.
Zelfs als je een fietser aanrijdt op de snelweg heb ik gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de snelweg weet ik het nog net niet maar normaliter ben je als automobilist meestal de joker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fietsers en voetgangers
Een uitzondering op de grondregel is de regel die van toepassing is op een aanrijding tussen 'ongelijkwaardige' verkeersdeelnemers. Motorvoertuigen aan de ene kant, en aan de andere kant ongemotoriseerd verkeer. Bijvoorbeeld tussen een auto en een fiets, of een snorfiets en een voetganger. Voetgangers, fietsers, eigenlijk alle ongemotoriseerde verkeersdeelnemers worden gezien als de zwakkeren in het verkeer, en worden door de juridische uitleg van een wetsartikel (art. 185 Wegenverkeerswet) extra beschermd. Als motorvoertuigen worden onder meer auto's, snor- en bromfietsen beschouwd, en soms ook trams. Een motorvoertuig levert extra risico voor deze zwakkeren op door hun snelheid en gewicht. De wetgever heeft daarom besloten in dergelijke gevallen alle aansprakelijkheid bij het motorvoertuig te leggen, tenzij ... Dat 'tenzij' is nogal ingewikkeld. Om te beginnen ligt hier alle bewijslast bij het motorvoertuig.

Voorbeeld
Een aanrijding in een drukke winkelstraat op een regenachtige koopavond tussen een auto en een plotseling overstekende fietser. De automobilist zal dan niet alleen moeten bewijzen dat de fietser plotseling overstak, maar hij moet ook bewijzen dat hemzelf niets te verwijten viel. Zo moet hij bijvoorbeeld aantonen dat hij zijn snelheid heeft aangepast aan de omstandigheden (50 km/h kan soms veel te hard zijn), en dat hij adequaat heeft gereageerd toen de fietser voor hem in beeld kwam. De verkeersfout van de fietser moet verder voor de auto zo ongebruikelijk zijn dat hij hiermee geen rekening behoefde te houden. Als bij een verkeerslicht vaak fietsers door rood rijden, moet een auto zijn rijgedrag hieraan aanpassen. Bij een fietser onder de veertien jaar gaat de bescherming nog verder, en is een automobilist praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade.

Deze uitzonderingsregel geldt niet alleen wanneer de fietser zijn schade op de auto wil verhalen, maar ook wanneer de automobilist de fietser aansprakelijk stelt.

http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html

Meer info:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rhw_fietsers_en_voetgangers_beschermd.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De automobilist is ALTIJD de lul wanneer hij een fietser aanrijdt. Al rijdt die fietser op de verkeerde kant van de weg terwijl hij net door rood licht heeft gereden zonder licht!
Echt waar! Ik heb het aan den lijve ondervonden! (als automobilist dan he, wel te verstaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar dus een typisch geval van de klos zijn dus;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep
fietser zwakke verkeersdeelnemer, ja inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat het een vrijbrief is om alles te doen wat verboden is.
Er zijn twee zaken die moet scheiden, strafrecht en civielrecht.

Civiel ben je als automobilist bijna altijd de pineut ivm de status van de fietser.

Strafrecht is wat ingewikkelder, zo zal er altijd moeten worden gekenen naar de verwijtbaarheid van de fietser en of deze daar naar heeft gehandeld. Een klein kind wat de weg op duikt tussen twee auto's door is bijvoorbeeld een ander verhaal als dat ee volwassene dat zou uithalen, die wordt geacht iets verstandiger te handelen in het verkeer.
Daarbij komt ook nog eens dat men kijk naar het gevolg van een ongeval.

Als de fietser fout is maar volledig in de kreukels ligt met een langdurig herstel zal er nagenoeg nooit een strafrechtelijk traject worden opgestart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De automobilist is bij een ongeval met een fietser altijd financieel aansprakelijk, omdat de automobilist verplicht verzekerd is.
De fietser kan dan wel schuldig zijn, maar is niet financieel aansprakelijk.

Schuld en aansprakelijkheid is hier door de wetgever nadrukkelijk van elkaar losgekoppeld.
14 jaar geleden
De automobilist.

Jouw vraag lijkt wel heel erg op deze: http://www.goeievraag.nl/vraag/snorfiets-rijd-rood-voorangsweg-aangereden.23838
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel de meesten antwoorden dat de automobilist opdraait voor de schade is dit niet helemaal juist. Er is een beroep mogelijk indien de automobilist helemaal niets te verwijten valt en tevens de fietser (buitengewoon) roekeloos / onvoorzichtig gedragen heeft.

In de bron een van de (zelfzame) uitspraken die dit bevestigt.