Tot welke hellingshoek van het wegdek is het prettig fietsen voor alle leeftijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
7.4K

Het beste antwoord

Lastig te beantwoorden, maar ik zal een poging doen.

Ten eerste word de steilheid van wegen over het algemeen uitgedrukt in hellingspercentages en niet in hellingshoeken. Een weg van 1% loopt 1 meter recht omhoog als hij 100 meter recht vooruit gaat. Een weg van 100% loopt 100 meter recht omhoog als hij 100 meter recht vooruit gaat. Deze hoek is dus 45 graden.

Ten tweede maakt het heel veel uit hoe lang je de helling moet opfietsen. Zo kan bijna iedereen een brug opfietsen met een helling van 5%, maar een berg van 2 kilometer hoog wordt lastiger voor velen.

Ten derde maakt het ook nogal uit hoe lichte versnellingen er op je fiets zitten. Als je heel licht kan trappen kan je natuurlijk steilere hellingen overwinnen dan als je dat niet kunt.

Ten vierde maakt het ook nog veel uit wat de conditie van de persoon is. Heeft degene in zijn/haar leven veel gesport, regelmatig gesport of helemaal niet gesport.

Ten vijfde maakt het ook heel veel uit wat het gewicht is van deze persoon. Als je dikkig bent, dan maakt dat voor op het vlakke niet uit, maar bergop moet je al die kilo's toch echt naar boven fietsen.

Met andere woorden, er valt niet heel veel over te zeggen, met zoveel niet ingevulde variabelen. Maar om toch wat te zeggen:

Voor iemand die regelmatig fietst en die genoeg versnellingen heeft om licht te kunnen trappen zou ik zeggen maximaal 8% voor korte steile stukken van een meter of 200 lang. En maximaal 3-4% voor lange beklimmingen, langer dan vijf kilometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt weinig aan toe te voegen. +1

Andere antwoorden (3)

Hoek maak niet uit. Als het maar naar beneden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullend op het antwoord van Bassie G15, dat de theorie al redelijk dekt: Voor veel middelbare / oudere mensen die nog zonder E-bike door het leven gaan, zijn de omgebouwde spoorbaantjes ideale fietsroutes. Vlak asfalt met maximale stijgingen van 2%.

Ook voor zelf fietsende kleine kinderen is dit een acceptabel stijgingspercentage. Dus als je een duidelijk antwoord wil hebben op je vraag, dan zou ik zeggen dat 2% het maximale stijgingspercentage is voor de iets langere stukken voor de meeste mensen. (kortere stukken als dijkopgangen zijn wel te overwinnen voor de meeste mensen).

Let wel: Zoals Bassie ook al aangeeft, een eenduidig antwoord is eigenlijk niet te geven, dit is slechts een generalisatie van 'alle' mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit plaatje geeft een (hopelijk duidelijk) antwoord op uw vraag. Er is te zien wat verschillende onderzoekers of onderzoeksinstanties vonden met betrekking tot fietshellingen. Hier is ook de helling weergegeven in graden (zie de andere reacties). Het betreft hier wel richtlijnen, u kunt dus niet ergens een fietshelling gaan meten en zeggen: deze is niet goed, tenzij het een heel erg groot verschil is.