Een agent hield me een paar keer tegen omdat ik (perfect probleemloos) fiets met mijn aangelijnde hond (rechts van me). Mag hij me beboeten?

Volgens mij is het wettelijk toegelaten, zolang geen gevaar veroorzaak. Ik kan altijd stoppen en manoeuvreren, en mijn hond volgt mijn instructies ten allen tijde. Er is ook nog nooit een probleem geweest, en bovendien kan ik mijn twee handen aan het stuur houden indien dat vereist is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
jodyenboyke
12 jaar geleden
Wist niet dat je ervoor bekeurt kan worden. Raar er worden nl ook landelijke diploma's (uithoudingsproef) met de hond naast de fiets gelopen. Een springer vind ik persoonlijk gevaarlijker als aan de hand. Contact met de hond is heel belangrijk. Ik fiets zelf met 2 honden (rechts) en dat gaat perfect en ben nog nooit aangehouden. Wel bewonderd en een duimpje op van de agenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met een hond in de hand fiets en de hond trekt in een keer, ga je lelijk op je neus en je mist ook nog een hand om je zelf op te vangen. Zo ben ik met mijn kin op de stoeprand beland. Schade: een enorm snee/gat in mijn kin en flinke schade aan mijn kiezen. En dat terwijl mijn hond anders altijd keurig mee loopt: er kan altijd iets gebeuren waardoor hij in de ankers gaat oid... Maak je hond altijd zo aan de fiets vast (daar zijn speciale hulpmiddelen voor met elastische lijnen zodat hij toch nog dicht op de fiets kan lopen) zodat je altijd twee handen aan het stuur hebt. Als de hond dan trekt, houd je makkelijk je fiets recht en maak je geen brokken. Het klinkt ook wel logisch toch: je moet met twee handen aan het stuur fietsen....

Antwoorden (4)

Hij mag je alleen een boete geven als je gevaar veroorzaakt. Dat was blijkbaar niet het geval Je hebt geen boete gehad.

Maar hij heeft waarschijnlijk ook iets tegen je gezegd. Ben benieuwd wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is dit verboden maar in Nederland is dit toegestaan. De politie mag je staande houden maar, zoals je bemerkt hebt, kan je niet bekeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag 'm alleen mbv. een speciaal apparaat daarvoor mee nemen naast de fiets, reden: je kunt nl niet een hond begeleiden EN je hand uitsteken.
http://www.dogweb.nl/winkel/springer.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je geluk gehad.

De agent had al een bekeuring kunnen geven voor artikel 5 WVW, het in gevaar kunnen brengen of hinderen van het verkeer.

Ook al loopt de hond nagenoeg altijd perfect mee, indien er iets onverhoopt gebeurd is het onmogelijk in te schatten wat de hond doet en kan hij een gevaar betekenen voor het overige verkeer, ook kan hij de stabiliteit van de fits op een dergelijk moment in gevaar brengen waardoor ook jij een gevaar bent voor het overige verkeer.

Daarnaast had hij ook een bekeuring kunnen geven aan de hand van het RVV, het niet op de juiste wijze kunnen geven van tekens.