vzv ik weet alleen maar dat er een bord bijstaat dat het een fietspad is (of bromfietspad). Kan ook op het pad geschilderd zijn..

Een fiets zelf mag 75 cm breed zijn.....alleen hieruit kun je afleiden dat smallere fietsdoorgangen niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volgende valt o.a. op de gelinkte site te lezen:
""
Wettelijk mag alles. Als een wegbeheerder (meestal de gemeente, de provincie of het waterschap) het blauwe ronde bord met de witte fiets plaatst bij een pad is het een fietspad. Dan moeten fietsers er rijden hoe smal dat pad ook is. Maar er zijn wel aanbevelingen waar iedere netjes werkende wegbeheerder zich aan houdt (en wie dat niet doet en er gebeuren ongelukken kan een claim aan zijn broek krijgen).

In 'Tekenen voor de Fiets', de ontwerpwijzer voor fietsvriendelijke infrastructuur (pag. 83), staat dat een vrijliggend fietspad niet smaller mag zijn dan 2 meter. Waarom 2 meter? Een fiets mag volgens het Voertuigreglement 75 centimeter breed zijn. Fietsers slingeren van nature een beetje. Deze zogenaamde vetergang is afhankelijk van leeftijd, fietservaring, rijsnelheid en het weer.
Tekenen voor de Fiets' gaat uit van een standaard vetergang van 25 centimeter. Dan zou je op papier aan een fietspad van 1 meter breedte genoeg hebben. Maar ontwerpers moeten ook rekening houden met 'schuwafstanden', afstanden tot de randen van het fietspad en de afstand die fietsers tot elkaar houden bij het passeren. Alles bij elkaar is 2 meter dan een minimumbreedte, maar als het een
druk fietspad is of als er brommers rijden dan adviseert 'Tekenen voor de Fiets' op zijn minst een minimumbreedte van 2 meter 50 aan te houden.