wat is dit voor plastic ding??

hoe heet zo'n plastic ding dat je fiets bekabeling of wat dan ook vast maakt (zie afbeelding dan weet je welk plastic ding ik bedoel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis de afbeelding, maar ik denk dat je 'n clip bedoelt...

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook wel tyrip genoemd, of in beter Nederlands: kabelbandje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat os een Tie-rap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een colsonbandje of tie-wrap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een Tie-wrap

Info over de Tie-wrap:
Een tie-wrap (ook wel kabelbinder, bundelbandje, colsonbandje of sjorbandje) is een type bevestigingsmateriaal dat in het bijzonder bedoeld is voor het snel en eenvoudig aan elkaar bevestigen van elektriciteitskabels.
De populairste variant is een langwerpig stuk nylon met aan een kant een geribbeld oppervlak en aan een uiteinde een opening waarin het andere, spitse uiteinde kan worden gestoken. Tie-wraps worden in verschillende kleuren verkocht. De witte versies zijn gevoeliger voor inwerking van ultraviolet licht en daardoor vooral geschikt voor gebruik binnenshuis. Buiten worden ze na verloop bros. De donker gekleurde tie-wraps zijn veel minder gevoelig voor ultraviolet licht en blijven buiten langer flexibel en sterk.
Zodra het spitse uiteinde eenmaal in het gat aan de andere zijde is gestoken en de eerste ribbel is gepasseerd, kan het niet meer worden teruggetrokken. Zo ontstaat een lus die alleen nog strakker kan worden getrokken. Zo kunnen kabels bijeen worden gehouden.
Tie-wraps worden daarom ook ingezet als (reserve-)handboeien. Er bestaat zelfs een speciaal type handboei dat op tie-wraps is gebaseerd. Dit type staat bekend als PlastiCuffs en wordt met name gebruikt door het leger of door bijvoorbeeld de Mobiele Eenheid of arrestatieteams. Het gebruik van gewone tie-wraps als handboeien, wat soms door overvallers wordt gedaan, is gevaarlijk doordat deze door ze slechts een klein beetje te strak aan te trekken de bloedsomloop kunnen afknijpen.
Er bestaat speciaal gereedschap om tie-wraps zo strak mogelijk aan te trekken en het daarna uitstekende deel af te snijden.

Leuke weetjes over de tie-wrap

1. Door onbekendheid met de herkomst van de term, worden ook vaak allerlei varianten gebruikt, zoals tyrip, tyrap, tierip, e.d.

2. En de herkomst is de merknaam van de fabrikant: Ty-Rap. De fabrikant is Thomas & Betts (New Jersey, U.S.A.), die dit product in 1958 in de handel brachten.

3. Alle uitspraakvarianten zijn terug te voeren op de uitspraak van de merknaam, vaak in combinatie met het doel van het bundelbandje.

4. De oorspronkelijke versie had een stalen stripje in plaats van de nu gangbare ribbels.

5. In bepaalde delen van Vlaanderen wordt ook wel de benaming "stripke" gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een goed Nederlands woord wordt dit ook wel "kabelbinder" genoemd, in allerlei maten en kleuren verkrijgbaar.
Diverse fabrikanten hebben een eigen naam eraan gegeven, zoals Tie-rap, Tyton, Tie-wrap, Cable-tie, etc. etc.

Voorbeeld: een pakje met 100 stuks rode Tyton van Hellermann is met artikelnummer 116-01812 te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kabelbinder, of ook wel sjorbandje, wordt dat in het Nederlands genoemd.
Amadea
12 jaar geleden
Dat is een trekbandje, op de verpakking staat snelbinders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tie-wrap of kabelbandje