Kan iemand uitleggen waar ik met name op moet letten bij de aanschaf van een outdoor GPS?

Ik wil hem gebruiken voor fietstochten in Nederland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

In ieder geval dat er grafische kaarten op te laden zijn die geschikt zijn voor fietsroutes. Ik gebruik er zelf mijn mobiel voor (met Windows Mobile) omdat er nogal veel programma's voor beschikbaar zijn.

Het voordeel van een apart GPS toestel is dat de batterij doorgaans veel lager meegaat dan mijn mobiel.

Waar je in ieder geval op moet letten:

- Moet tegen schokken kunnen
- Moet goed leesbaar zijn in zonlicht en van een afstand (die is nog behoorlijk)

Voorbeeld de NUVI5 serie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond zojuist de Garmin eTrex Legend HCx, die lijkt ook goed te voldoen. Even nog verder vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk vooral ook op welke manier je waypoints en routes kan maken en toevoegen. Het zou m.i. het makkelijkste zijn als je dit op je PC kon doen en het toestel hieraan kon koppelen. het gebruiksgemak van de software zou voor mij belangrijker zijn boven de technische specificaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het apparaat wat ik noem kun je TOPO Nederland gebruiken. Dit kun je blijkbaar vanaf de PC draaien en dan kun je delen van de kaart overzetten naar je GPS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je de HCx goed op de fiets klemmen dan? De nuvi lijkt me veel groter. De eTrex wel weer een stuk robuuster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schijnt daar een aparte Bike Mount set voor te hebben, maar of dat goed spul is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, zoiets is wel handig. Ik gebruik zelf OzieExplorer. Dat is echt een heel erg goed programma. Je kunt hier zelfs kaarten mee inscannen en calibreren (op je PC), routes maken en de kaart naar de GPS uploaden. Als de GPS met TOPO Nederland overweg kan, dan ook wel met Oziee-xplorer denk ik. Ozieexplorer is zo goed als gratis. http://www.oziexplorer.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip, scheelt weer wat geld! Zelf routes uitstippelen op je PC is natuurlijk ideaal. Weet je toevallig of er ook een optie is om (ANWB?) fietsroutes in te laden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van het formaat af waarin de anwb fietsroutes aanbiedt. Sommige aanbiederes leveren waypoints aan die je kunt inlezen op de kaarten die je al hebt. Heb je een eigen (gedrukte) kaart met daarop de GPS coordinaten dan kan je die inscannen en in Ozieexplorer laden, calibreren en opslaan in het formaat dat je GPS tracker aankan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, het klinkt goed! Ik moet me er eens in gaan verdiepen, hoor ik wel ;-)

Andere antwoorden (1)

Robuustheid. Dat houdt in: kan het apparaat tegen schokken, (spat)water, e.d. ?

Gebruiksvriendelijkheid. Kun je 'm vanaf de fiets, al rijdend, bedienen? Niets zo vervelend om steeds af te moeten stappen.
Hieronder valt ook leesbaarheid van het scherm.

Integratie met de fiets. Is er een bike mount (fietssteun) voor verkrijgbaar?

Geheugen. Vooral gedetailleerde kaarten (topokaarten bijvoorbeeld) zijn vrij 'zwaar' qua opslag. 2GB geheugen is dan prettig om te hebben.

En verder: de prijs.

Ik kan je de Garmin GPSMap 60CSx aanraden. Ik heb 'm zelf ook op mijn fiets. Werkt perfect.

Kaarten koop je los van het apparaat. Garmin heeft een set kaarten uitgebracht waarvan ze zeggen dat je er goed op kunt fietsen; ik hoor wel geluiden dat die niet alle fietspaden bevatten. Zelf gebruik ik topografische kaarten van de Topografische dienst.
In het buitenland werk ik met CityNavigator kaarten. Hier staan alle verharde wegen wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levert de Topografische dienst ook fietsroutes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat ze fietsroutes leveren. Dat vermoeden baseer ik op het feit dat ze een topografische, niet een toeristische dienst zijn. Voor fietsroutes, kijk hier:
http://www.fietsroutes.net/ (BE) of http://www.fietsen.123.nl/gpsfietsroutes.htm (NL).
Om zelf de korste of leukste route van A naar B te plannen, kijk hier:
http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/
(momenteel 6 provincies beschikbaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top, dank je voor de links!