Mijn mountainbike wil niet meer in zijn twee zwaarste versnellingen. Zijn mijn tandwielen versleten of moet ik de ketting schoonmaken?

De tandwielen zien er nog prima uit. Zou het ook aan een vuile ketting kunnen liggen of ligt het aan andere slijtage. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
4K

Het beste antwoord

Het kan van alles zijn.

Als je bedoelt: In de zwaarste versnelling slaat hij door: Wat ik altijd van racefietsende vrienden begrijp is dat eerder de ketting verslijt, dan de tandwielen. (Zij draaien er 3-4 kettingen door voor de bladen vervangen worden).

Vuil is nooit goed (Slijt je ketting van) maar is meestal niet de hoofdreden van het doorslaan.

Als je bedoelt: Bij het omzetten van de versnelling verandert de versnelling niet: Derailleur schoonmaken, opnieuw afstellen, en kijken of je versnellingskabelje niet uitgelubbert is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je daillieur opnieuw afstellen, of wegbrengen om te laten doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je WAT ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij je voor tandwielen zit er een metalen 'kap' over, en bij je achter tandwielen dat armpje wat eronder hangt. Die kan je afstellen. Even opzoeken hoe het moet en is niet moeilijk. Wegbrengen ben je misschien een tientje kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Wesley, Dit was het probleem. Bedankt voor het antwoord!
Misschien je versnelling afstellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zoiezo eerst een kijken naar vuil.
Vaak kan zand en aarde ook de boel blokkeren.
Als het eenmaal schoon is, en je smeert je ketting opnieuw, doet hij het alweer een stuk beter.

Je ketting afstellen kan je doen door aan het wieltje te draaien in de rode circel.
Het is lastig om het uit te leggen hoe dit werkt.
Meestal kan je niet veel fout doen, en als linksom draaien niet werkt, kan je gewoon weer terug draaien.
Gewoon even testen hoe de versnelling het weer goed doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip! +
De veer van de derailleur moet er voor zorgen dat de derailleur naar de buitenkant van de fiets beweegt; dus richting de kleinere tandwielen. De derailleurkabel trekt de versnelling naar de grotere tandwielen.
Als de veer te zwak is en of de binnenkabel van de derailleur heeft teveel wrijving in de buitenkabel, dan schakelt deze niet verder.
Kun door aan de derailleur te trekken wel naar de kleine tandwielen, dan weet je zeker dat dit aan de hand is.
Dan de binnenkabel goed schoon maken en opnieuw inoliën.
Afstelprobleem denk ik in eerste instantie niet omdat je het hebt over de laatste 2 "zwaarste" tandwielen.