Er geldt alleen een snelheidslimiet op de fiets in een woonerf dat is 15 km/h. In de bebouwde kom mag je dus zo hard fietsen als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens wordt geen maximumsnelheid voor fietsers genoemd. Je kunt dus geen bekeuring krijgen voor je snelheid.

Wel kun je een bekeuring krijgen op basis van artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
juist
Aanvulling op eerdere antwoorden:

In het RVV wordt inderdaad geen maximum snelheid genoemd voor een categorie “fietsers’” echter verkeersborden en tekens zijn wel van toepassing. Dus na een bord van bijvoorbeeld “50” mag je op dat wegvak ook als fietser (want geldig voor alle weggebruikers) niet harder.

Na het passeren van de eerste zijstraat zit je echter al in een ander wegvak. In de praktijk staat zo’n bordje niet bij elk wegvak geplaatst dus kan je weer lekker doorfietsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Electrische fietsen worden begrensd op 25 km/u
Harder mag wel maar dan ben je helm en verzekeringsplichtig.
Of dit ook geldt voor een "gewone" fiets durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helm is niet verplicht want de fiets valt dan onder 'snor'
Helmplicht is wel als een gele plaat hebt en je (brom) fiets/scooter gaat harder dan 45km/h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekering en helm voor gewone fiets zijn in geen enkel geval verplicht.
Het kan wel verstandig zijn, maar dit is niet verplicht voor de gewone fiets.
Er is geen snelheidslimiet voor fietsers of wandelaars.
Je kunt dus net zo langzaam of hard als je wilt.
Zelfs achteruit is toegestaan zonder snelheidsbeperking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snelheidsmeter op de fiets is niet verplicht op een fiets, dus je kunt het niet weten wanneer je TE hard fietst!
Men kan je daar dus ook niet op aanspreken/bekeuren.
Dus dan in principe zo hard als je wilt of kunt.
WEL moet je er als fietser voor zorgen dat je geen gevaar op de weg vormt: Artikel 5, daar zou je op "gepakt" kunnen worden.