wat is een goede elektrische fiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je het wel doen? Je haalt een gezonde lichaamsbeweging uit je programma en daardoor zal je alleen maar slechter worden in je conditie.

Het beste antwoord

Zes van 11 elektrische fietsen goed
De elektrische fiets wordt steeds populairder. Reden voor het maandblad 'De Kampioen' van de ANWB om er 11 te laten testen. De belangrijkste conclusie: elektrische fietsen geven een aangenaam duwtje in de rug, maar kunnen er zelf ook nog wel een gebruiken. Zes elektrische fietsen krijgen uiteindelijk het eindoordeel 'goed'. Ze behoren wel tot de duurste. De eigen ANWB-fiets Adventure XT is ook getest en niet verzwegen wordt (lof hiervoor!), dat deze op de laatste plaats eindigt.

6 winnaars
De punten waarop het eindoordeel wordt behaald, variëren per fiets. De zes testwinnaars zijn (op volgorde van de adviesprijs): Giant Twist 1,1 (€ 1.900,-; zie foto), Batavus Padova Easy (€ 2.100,-), Gazelle Easyglider (€ 2.100,-), Sparta Ion m-gear (€ 2.100,-), Flyer T8 (€ 2.700,-) en Koga Miyata Tesla (€ 2.700,-).

Redelijk tot goed
Als redelijk tot goed worden de Avancer Support (€ 1.060,-), de Harbin Evergreen (€ 1.300,-) en de Hudson Bike Alu Touring (€ 1.990,-) beoordeeld.

Tiende en elfde
Op de tiende plaats eindigt de Schwinn Transit (€ 1.870,-). Op de elfde en laatste plaats staat de eigen ANWB-fiets Adventure XT 10Ah € 1.000,-) , die als 'matig tot redelijk' wordt beoordeeld.

Actieradius
Niet onbelangrijk bij een elektrische fiets is de actieradius. Daarbij wint de Giant Twist - dankzij de standaard twee accu's - met een actieradius van 77 km. Met de Hudson Bike komt u toch ook nog zo'n 55 km, gevolgd door Gazelle Easyglider met 42,4 km en daarna de Flyer met 39 km. De drie fietsen van de Accell-group zitten net boven de 30 of er zelfs onder: de Batavus haalt de 33,0 km; de Sparta 30,5 en de Koga Miyata slechts 27 km. De twee slechts beoordeelde fietsen hebben ook de kleinste actieradius: de Schwinn haalt de 26,5 km en de Adventure slechts 23,0 km.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb een Sparta Ion, daar ben ik heel tevreden over. (ik heb reuma) Je moet alleen wel altijd fietsen, er zit geen automatische stand op. Je hebt vooral 'altijd wind mee' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektrische fietsen zijn fietsen met elektrische trapondersteuning. En die werkt alleen als de fietser blijft trappen. De motor en de batterij zitten tegenwoordig keurig weggewerkt in het frame en het voor- of achterwiel. Opladen gaat eenvoudig via een acculader die u aansluit op het stopcontact. Mocht de batterij leeg raken, dan werkt een elektrische fiets als een gewone fiets, maar door het extra gewicht van de accu en de motor is het in dat geval wel harder trappen dan een normale fiets.

Hoe hard het duwtje in de rug is, bepaalt de fietser voor een flink deel zelf, want de aansturing van de motor zit op het stuur. Racen is overigens uitgesloten, want de trapondersteuning stopt bij 25 km/uur.

Voor testresultaten zie bijgevoegde link:
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/1301/e-bike-de-testresultaten
12 jaar geleden
In de consumentengids van april staat een uitgebreide test. Daarin komt de Koga Miyata als beste uit de bus.
12 jaar geleden
Ik heb zelf al 2 jaar een elektrische fiets van het merk Trek. Ik Moet 2x keer per week een behoorlijke berg op. Met trapondersteuning 4e versnelling vlieg je de berg op. Als de accu bijna leeg is verliest ook de trapondersteuning iets van zijn capaciteit. Maar ook dan kom ik nog goed de berg op. Ik weet niet of dat bij andere elektrische fietsen ook zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het merk "trek" is goed het zijn mooie/goeie fiets met max 25km p/h ondersteuning de ondersteuning bepaal je zelfs Door je lichte trapsnelheid de prijs voor degene die ik heb is wel €2100,- maar er zijn ook andere te koop kijk op trekbikes.com. En zelf heb ik er ook 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg in ieder geval voor een goede batterij. Ik sprak laatst iemand en die had bij zijn fiets 2 batterijen gekregen en gebruikt ze dus ook. Ik weet alleen het merk van de fiets niet meer. Maar een goede fiets heeft dus twee batterijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Astrea;

Mijn moeder heeft een tijdje een electrische fiets van Gazelle gehad. Kostte een flinke cent, maar reed erg goed en deed het aardig lang op een geladen accu.