Mag je met de fiets sneller rijden dan de aangegeven/toegestane snelheid?

Ik vroeg mij af of je een boete kunt krijgen als je te snel rijdt op de fiets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar wel. Ik reed op mijn fiets eens ruim 40 (heuvelafwaarts met de wind mee) waar 30 het maximum was, de politie was daar aan het controleren, maar we werden niet aangehouden.

Het beste antwoord

Ha, die Joerimokkink;

Een fietser kan niet worden bekeurd voor het enkele feit dat hij de geldende maximumsnelheid overtrad, te meer daar een fiets wettelijk niet van een snelheidsmeter hoeft te zijn voorzien. Wel kan de pliesie op grond van het zogenaamde kapstokartikel (Art. 5 van de WVW) fietsers bekeuren als zij door hun gedrag (en dat kan dus ook de snelheid zijn) zichzelf of anderen in gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee daar krijg je geen boete voor, je wordt alleen doodmoe.

Toegevoegd na 50 seconden:
Een aangegeven toegestane snelheid is er niet voor fietsers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Voor fietsers geldt geen maximumsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Politie wil nog wel eens waarschuwen maar mogen geen boetes schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha leuke vraagstelling. Voor fietsers bestaat er geen maximum snelheid. Mensen zullen ook niet snel harder dan 50km/u fietsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel wijken mag je nog maar 30, en dat haal ik met gemak!