Veel fietsers zeggen dat zij vaak last hebben van automobilisten (geen voorrang krijgen, gesneden worden, etc.)

Ze hebben daarin uiteraard gelijk; we zien dit dagelijks .

MAAR:

Gedragen fietsers zich eigenlijk niet net zoals de automobilisten die zij van die feiten beschuldigen t.o.v. voetgangers?

Ik zie dit gedrag dagelijks, zowel als automobilist, fietser of lopend!

Als ik met de auto bij een voetgangersoversteekplaats stop om mensen over te laten steken, worden zij vervolgens bijna door een fietser van hun sokken gereden.
Er is er werkelijk niet ééntje die stopt!

Loop ik als voetganger op een winkelcentrum moet ik uitkijken voor fietsers die van links en rechts over de stoep komend, zowat de veters uit mijn schoenen rijden.

Ik zeg absoluut niet dat dit voor iedereen geldt, maar moeten sommige fietsers ook niet eens wat vaker bij zichzelf te rade gaan voordat ze weer een automobilist voor aso uitmaken?

Toegevoegd na 5 uur:
In de vijf eerste antwoorden herken ik mezelf erg goed, waarvoor +1, maar laat een "verstokte" fietser ons nu eens uitleggen waarom hij/zij dit gedrag vertoont en eventueel wil verdedigen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Hello allemaal,

Fietsers, en zeker jongelui, hebben geen idee wat ze allemaal op de weg veroorzaken.
Automobilisten moeten overal ogen hebben.
Met 3, 4 naast elkaar rijden. Moet je een proberen te toeteren. Gaan ze nog verder op de weg rijden. Nu mijn oudste dochter zelf is gaan auto rijlessen, ziet ze pas hoe gevaarlijk fieters zijn (jongelui). Daar is ze best van geschrokken.
Dus fietsers (jongelui) ga een bij jezelf te raden waar automobilsten mee te maken hebben en doe daar dan maar eens wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Natuurlijk heb je daar gelijk in! De bellende en smsjes sturende fietsers die ik bijna dagelijks voor de auto krijg zijn zeker net zo fout.. en dan nog niet te vergeten diegene die een mp3 aan het luisteren zijn tijdens het fietsen en jou echt niet horen aankomen! Diegene die geen licht voeren, met 3 of meer naast elkaar rijden, geen hand uitsteken, etc..etc... Probeer daar maar eens allemaal op te letten als automobilist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar goed, wat doe je er aan.
Ik denk dat het beste wat hier helpt, is de gedachte: een betere wereld begint bij jezelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat iedereen zich netjes moet gedragen in het verkeer, dus ook automobilisten en ook fietsers.
En over die laatsten gesproken: Ik erger me regelmatig aan fietsers wanneer:

-Ik verplicht in een smalle straat achter ze moet blijven rijden omdat ik er niet langskan: Men vindt het belangrijker om naast elkaar rijdend te kunnen klessebessen dan om even achter elkaar te rijden en plaats te maken.

-Ik me s'avonds het apelazerus schrik omdat ik plotseling een fietser voor m'n koplampen heb. Geen fietslicht te bekennen. Maar als je ze aanrijdt ben JIJ de lul!

-Als ik keurig sta te wachten op de fietser op een rotonde, die af blijkt te slaan, zodat ik voor Jan Doedel heb staan wachten. (het is dan ook erg vermoeiend om even je arm uit te steken ten teken dat je afslaat...)

-Ik mijn smalle stadse straatje s'morgens niet kan uitrijden omdat er een drom van 20 schoolgaande fietsers de weg blokkeert. Ze willen graag en groupe fietsen voor de gezelligheid, en houden daarbij geen rekening meer met verkeer dat de zijstraat in en uit moet. Ongeloofelijk maar echt waar.

En zo kan ik nog wel even doorgaan hoor....

Sommige fietsers hebben geen idee hoe kwetsbaar ze eigenlijk zijn.
Want als ze zich dat zouden realiseren, zouden ze zich toch wel iets minder asociaal gedragen in het verkeer en at least een fietslamp opdoen?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals wel eens eerder in een antwoord gezegd. Ik erger me mateloos aan tal van fietsers die zonder op het overige verkeer te letten bijna haaks afslaan. Met als gevolg dat automobilisten vol op de rem moeten. En dan kijken ze je echt aan alsof je niet wist dat zij zonder richting aan te geven en zonder op het verkeer te letten bijna haaks zouden afslaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, veel dingen in het verkeer zijn heel ergerlijk. Van fietsers, van automobilisten, van voetgangers, van motorrijders - van wie dan ook.

Je moet echter goed oppassen dat je niet de ene persoon straft voor een fout die een ander heeft gemaakt.

Als jij op je fiets wordt gesneden door een automobilist - moet jij dan, als je zelf in de auto zit, bot doen tegen een willekeurige andere fietser? Of moet je dan, als er later een andere automobilist bij je in de buurt komt, maar vast op het midden van de weg gaan fietsen zodat die tweede automobilist je in ieder geval niet kan snijden?

In beide gevallen straf je de verkeerde persoon.

Ik zie dit op de snelweg regelmatig gebeuren. Iemand wordt gesneden door een andere automobilist. Het slachtoffer reageert anderhalve minuut later door zelf een derde automobilist geen ruimte te gunnen. Zo verspreidt de hufterigheid zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk dat ik, als ik op de fiets zit automobilisten irritant vind. En als ik in de auto zit vind ik fietsers irritant.
Al doe ik mijn best, ik hou me natuurlijk (zoals bijna alle mensen denk ik) niet altijd even keurig aan de verkeersregels. Beetje schijnheilig van mezelf dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord hetzelfde is als waarom autobilisten geen voorrang geven, afsnijden, etc. (om jouw voorbeeld te gebruiken).

Dus ga inderdaad bij jezelf te rade om dit antwoord te achterhalen.

Verder weet ik pas sinds ik autorijd wanneer wie hoe wat voorrang heeft (heb dit op de basisschool nooit geleerd, hoewel andere fietsers een heel examen hebben moeten doen), dus waarschijnlijk heb ik ook wel eens heel asociaal gereden als fietser. Dus hier zou het evt aan kunnen liggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat ik altijd nog erger vind? Ouderen die maar zeggen "de jeugd van tegenwoordig" (mbt fietsers) maar die zelf geen idee hebben van de verkeersregels en nog vele malen asocialer zijn!

Ik wil niet generaliseren, maar dat zijn er best veel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar!