Hoe verhelp/repareer ik het 'doortrappen' van het achterwiel in mijn fiets?

Een beetje (veel) een technische vraag misschien maar misschien kan iemand mij snel helpen?
Mijn fietsketting en/of achterwiel vertoont kuren: iedere keer dat ik een ronddraaiende beweging vooruit maak met mijn trappers lijkt het net of mijn ketting een stukje "doorschiet". Eerst dacht ik dat het aan een te strak gespannen ketting lag maar na het losser maken daarvan (ca 1 cm speling zoals het geloof ik hoort) is niets opgelost. Het lijkt 'm in de wielnaaf te zitten maar ik weet niet hoe of wat ik daaraan moet/kan veranderen. Het is trouwens een zgn. terugtraprem dus ik kan niets aan versnellingkabeltjes oid verstellen.
Oh ja, en een bezoekje aan een fietsenmaker is niet écht goedkoop en kan ik dus niet betalen. Wie heeft zelf ook ooit met dit probleem te maken gehad en het zelf kunnen oplossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
16.6K

Het beste antwoord

Bij een fiets met een terugtraprem zitten er op het kettingwiel drie nokjes die in drie gleuven van de naaf vallen, het kettingwiel wordt gefixeerd met een borgveer.
Vaak slijten die nokjes af en duwen dan de borgveer opzij; hierdoor kan het kettingwiel doorslippen.
Meestal verhelpt een nieuw kettingwiel het euvel.
Kijk wel of de gleuven er nog strak uit zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het tandwiel van de fiets is afgesleten, en daarom doorschiet, dus nieuw tandwiel erop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de tandwielen voor en achter goed zijn , dan zit het
probleem in de achteras van het wiel.
Dit is een dure reparatie.
Zou eens langs een kringloop gaan, vaak kan je daar
een achterwiel vinden met dezelfde maat als je nodig
heb , en dat is ook goedkoper, vaak kost dat een paar euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de fiets doortrapt, kan er het volgende aan de hand zijn (van simpel probleem naar meer ingewikkeld):
- soms is de ketting gewoon erg vuil, door het vuil grijpen de tandwielen niet goed in de ketting, vaak is het dan smeer met aangekoekt zand/modder
- de spanning van de ketting kan te slap zijn (denk eventueel ook aan de spanning op de versnellingskabel)
- de tandwielen kunnen versleten zijn waardoor deze niet goed in de ketting grijpen
- een probleem met de kogellagers/as etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9 van de 10 keer: versleten tanden van je tandwiel. Enige oplossing: nieuw tandwiel (laten) monteren.