Hoe lang moet een fietser richting aangeven?

Ik zit op de fiets. Ik nader een gewone, gelijkwaardige kruising waar ik naar links wil.

Ik ben braaf, dus ik wil me houden aan de verplichting mijn arm uit te steken om aan te geven dat ik naar links ga.

Ik ben ook lui, dus ik wil mijn arm zo kort mogelijk uitsteken.

VAN welk punt TOT welk punt ben ik verplicht mijn arm uit te steken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.1K

Het beste antwoord

Artikel 17
1.Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven

Er zijn dus geen richtlijnen voor hoelang het richtingaangeven moet plaatsvinden

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je het bekijkt vanuit de theorie voor auto's:
Ongeveer 50 meter vantevoren richting aangeven binnen de bebouwde kom. Je komt met 50 km/h (+- 14 meter per seconde) aanrijden. Remt af tot 20 km/h om de bocht te maken. Dat geeft een gemiddelde snelheid van 35 km/h (+- 10 m/s). Dat betekend dat je de 50 meter in 5 seconden aflegt. Je doet dus ongeveer 5 seconden je richtingaanwijzer aan.

Op de fiets ga je ongeveer 15 km/h (+- 4 m/s) Wat beketent dat als je 5 seconden je arm uitsteekt voor je de bocht maakt dat je dat 20 meter voor het afslaan moet doen, tot het moment dat je aan het afslaan begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet in principe het net zo lang aangeven totdat alle verkeersdeelnemers om je heen het gezien hebben. Ik zou op tijd beginnen, zodat mensen erop kunnen anticiperen, maar dan wel voordat je de bocht doorgaat met 2 handen aan het stuur, zodat als er iets gebeurd je kan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: van een meter of tien voor de kruising tot het moment dat je je hand weer aan het stuur nodig hebt om veilig de bocht te kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn denk ik geen regels voor. Het moe voor de andere verkeersdeelnemers duidelijk zijn wat je gaat doen. Ik denk niet dat er iemand met een stopwatch of meetlatje gaat kijken of je lang genoeg je arm hebt uitgestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat daar richtlijnen voor zijn.
Je wordt waarschijnlijk sowieso een bezienswaardigheid als je je hand uitsteekt, het gebeurt niet vaak meer (en ik heb nog nooit een agent een bekeuring zien uitdelen aan een fietser die zijn/haar hand niet uitstak).
Ik vind het echter wel goed dat je het doet.

Persoonlijk zou ik beginnen zo'n meter of tien voor de kruising en hem weer aan mijn stuur houden op een meter van de kruising (dus ongeveer op het moment dat ik ga insturen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurd mij regelmatig dat ik ondanks alle voorzichtigheid bij het passeren van fietsers vol op de rem moet. Dit niet omdat ik te hard rij, maar omdat het gros van de fietsers de arm uitsteken en dan bijna haaks naar links gaan. En dan nog geen eens de moeite nemen om even om te kijken, of dat het wel kan...

Richting aangeven moet zo lang dat alle verkeersdeelnemers kunnen anticiperen op jouw afslaande beweging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staat in artikel 17:
"Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richting aanwijzer of met hun arm geven".
Dus verder geen details.
Misschien kan Veilig verkeer Nederland goede raad geven, Infocentrum
Tel (035) 524 88 00
Bereikbaar ma. t/m vr.
van 8.30 tot 17.00 uur

td
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn volgens mij geen richtlijnen voor. Ik fiets heel wat af en heb mezelf aangeleerd om richting aan te geven en daarbij even oogcontact te maken met de bestuurder, die 'technisch gezien de beste papieren heeft om me overhoop te rijden'. Het werkt erg doeltreffend. Ik weet dat ik gezien wordt, iets waar ik anders naar moet raden. Op de fiets ben je nu eenmaal behoorlijk kwetsbaar en word je snel over het hoofd gezien.