Krijg je als je op de fiets belt een bekeuring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah, dat lijkt me wel. Dat noemen we telefoneren. Maar wel grappig dat iedereen het heeft over rinkelen.
Groepsdynamiek?

Antwoorden (9)

Het kan worden bekeurd. Vaak blijft het bij een waarschuwing, maar het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bij de wet niet verboden. Officieel niet. Bellend op de fiets ben je ontoerekeningsvatbaar en dat is wel verboden. Even niet goed opletten of slingeren en je mag worden aangehouden.
Dat denk ik nie maar je kunt er van schrikken net als met de toeter van de auto maar dat zal wel nie worden bekeurd nog nooit gehoord zou wel heel flauw zijn maar je weet maar nooit bij de politie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruiken van een (geluid)signaal in het verkeer dient om bij gevaar te waarschuwen, en dat gevaar eventueel af te wenden. Dus 'zomaar' bellen is vragen om moeilijkheden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bekeurd worden. Zal ook gebeuren als het overmatig en hinderlijk is. Stel dat je ergens op een plek staat en constant aan het bellen bent, mensen er last van hebben en klagen KAN je bekeurd worden.
Meestal zal het bij een waarschuwing blijven maar ligt dus aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een fietsbel mag het alleen als het nodig is, als waarschuwingssignaal, en dus officieel ook niet als groet. Daar kun je voor bekeurd worden.
Mobiel telefoneren mag in principe, maar wordt niet gestimuleerd:

Het is niet verboden om tijdens het fietsen handheld te bellen. Wel zijn artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Dat betekent dat u veroordeeld kunt worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.
Elke vorm van afleiding van de verkeerstaak kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Dit geldt ook voor het mobiel bellen op een fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de fiets mag u gewoon telefoneren.

Artikel 61a RVV
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig
bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

De bestuurder van een fiets valt dus niet onder dit artikel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Voor een fietser geldt (nog) geen verbod voor mobiel bellen.
Wel kun je als je door dat bellen gevaar of hinder veroorzaakt daarvoor bekeurd worden op grond van art. 5 Wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bel zit er op om mensen te waarschuwen als je ze wilt inhalen of in gevaarlijke situaties. Onnodig gebruik (bv tringelen omdat je vrienden ziet ) kan als je de verkeerde agent treft dus in principe een bekeuring opleveren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een bekeuring krijgen als ze erop controleren.
Ook kan je een bekeuring ervoor krijgen als er politie op de fiets gewoon uit verveling wat rondjes aan het rijden is.
Maar als er geen politie in het zicht is, kan je gewoon voor de grap bellen! Je krijgt alleen een bekeuring als de agent opdracht heeft gekregen op dit soort dingen te controleren.

Ik fiets vaak door rood, en heb dit ook al vaak voor de neus van een politie auto gedaan die ook voor het licht stond te wachten. Ze doen echt helemaal niks!
Waarschijnlijk omdat ze met andere dingen bezig zijn.
Als ze achter iedereen aan moeten gaan die fiets fout doet, komen ze helemaal niet meer toe aan ander werk.