Waarom zijn er van die soort "haartjes" op de fietsbanden?

Ik trek die er vaak af.Dus het is misschien wel belangrijk om het er op te laten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
8.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je bedoelt de rubberen piemeltjes op nieuwe banden? Ze zitten ook op autobanden.
Dit is een restant van de fabriek, daarmee zaten de banden vast aan het rubber waarmee ze gevormd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan ze er gewoon afhalen hoor, maar laten zitten is makkelijker.

De banden worden gemaakt door rubber in een vorm te persen. Waar de rubber de vorm in wordt geperst, daar onstaat zo'n flubbertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal ze d'r maar af... Dan heb je iets meer grip.
Ik schat zo'n 0,00328%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er altijd vanuitgegaan dat die haartjes een soort nieuwheidsgarantie waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die haartjes komen gewoon door het maken / gieten van de band in de mal, en hebben eigenlijk niet echt een functie. In de praktijk zullen ze er ook vrij snel afslijten.
Op motorbanden heb je ze natuurlijk ook ; zitten ze er na een jaar ofzo nog, dan durf je blijkbaar niet plat genoeg te liggen in de bochten en rij je alleen op het loopvlak van je banden ; dan noemen ze het schaamhaar.