Mijn schijfrem van mijn fiets ratelt. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

In het boekje staat dat dit komt door nieuwigheid, en dat dat na de 'inloopperiode' over moet gaan.
Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Toevoeging:
Hij ratelt juist als ik fiets. Wanneer ik rem stopt het. Het is niet de schijf zelf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
9K

Het beste antwoord

Meestal is dit een kwestie van de schijfrem even controleren met een inbussleutel. Als het goed is zitten er 5 bouten op de schijf. Die even nalopen. Dan weet je zeker dat het niet de schijf is. Controleer daarna het punt waar de schijf vastzit aan de fiets, los van de 5 bouten.

Controleer nu de remklauw, het gedeelte dat ervoor zorgt dat de rem aangeknepen wordt en op de schijf komt. Het kan zijn dat die iets scheef zit.

Als dit niet zo is controleer dan of het wiel wel recht staat. Als het wiel scheef staat kan het ook rammelen. In het ergste geval kan ook nog de as van het wiel gebroken zijn of aan het scheuren zijn. Haal het wiel los en dan kan je vrij makkelijk de naaf/as eruit halen. Als die in een deel is dan weet je dat dat niet het probleem is.

Groeten van een beginnende fietsenmaker (dit is geen grap)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'haal het wiel los'
Het is een nieuwe fiets, daar zou ik niet te veel aan sleutelen....( garantie?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Garantie heeft weinig te maken met het losdraaien van bouten. Enkel specifieke dingen zoals remklauwen en naafversnellingen behoor je niet open te maken, omdat je dan er echt verstand van moet hebben. Wielen losmaken en banden vervangen zijn gewoon dingen die je mag doen. Garantie is namelijk iets op de levensduur en niet zo zeer op of jij het losgedraaid hebt. Tenzij jij het kapot maakt bij het losdraaien, wat eigenlijk niet kan. Als het echt een nieuwe fiets is gewoon even naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt of e-mailen naar de webshop. Vaak hebben ze een regeling dat als jij hem wegbrengt de reperatiekosten voor hen zijn. 9 v/d 10 fietsenmakers zullen geen kosten in rekening te brengen voor het vastdraaien van het wiel of een paar bouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus te aan te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu het lastige/domme van mij: hij komt bij de Aldi vandaan...

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken zou dit niet zo mogen zijn.
Een schijfrem hoeft nl niet 'ingereden'worden.
Mischien zit de schijf los, en veroorzaakt dit het rammelen.
Verder kan er bij het remcilindergedeelte ook nog iets los zitten.
Bijkomende vraag is of de schijfrem deze alleen ratelt bij het remmen, of ook als je 'gewoon' fietst ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat er iets 'loszit'. Even mee naar de fietsenmaker....