De ketting van mijn fiets slaat soms een tandje over, wat kan dit zijn?

Ik heb een fiets met 7 versnellingen en een derailleur. Ik heb onlangs de ketting vervangen en de nieuwe ketting is iets kleiner. ca. 3cm.
Ik fiets altijd in versnelling 5 en daarin heb ik dus het probleem. In versnelling 4 of 6 heb ik totaal geen last. Ook gaat het wisselen van de versnelling soepel.

Toegevoegd na 59 minuten:
OK, voorlopige diagnose is waarschijnlijk de tandwiel blad van de 5e versnelling versleten.
Maar kan je die bladen vervangen, om moet dan de gehele achterwiel worden vervangen?
(Ik heb net groot onderhoud gedaan aan de fiets, dus dit kan er dan ook nog wel bij)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
9.1K

Antwoorden (9)

Een overslaande ketting duidt er bij mij altijd op dat er niet genoeg spanning op de ketting staat. Alternatief kan zijn dat het blad uitgesleten is, maar dat is minder waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar je meestal hetzelfde blad gebruikt ligt het voor de hand dat dat ook is versleten.
Als de tanden puntiger zijn dan bij de andere bladen is dat een teken van een naderend einde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk is je tandwiel dan een beetje krom, ik had hetzelfde probleem met mijn fiets. Het kan niet veel kwaad, maar je ketting kan er eerder af gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag goed begrepen heb ( je trapt zo nu en dan "door" in de 5de versnelling): tandwiel van de 5de versnelling is versleten (ook niet onlogisch als je die versnelling het meeste gebruikt). Bij mijn fiets was dat in ieder geval de oorzaak.

Toegevoegd na 46 minuten:
Antwoord op je 2de vraag: de tandwielcassette kan vervangen worden (geldt voor bijna alle fietsmerken), je hoeft niet je hele wiel te vervangen. Informeer vooraf wel naar prijzen, kan een dure grap zijn. Maar wellicht kun je het zelf als je handig bent en het goede gereedschap hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het helemaal goed wilt doen vervang je met de ketting ook de tandwielen.
Ik weet het, het is een stuk duurder maar de oude ketting heeft de tandwielen ingeslepen en de nieuwe ketting kan daar soms van overslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen dat hij niet goed in de versnelling staat

Toegevoegd na 3 minuten:
Zou kunnen dat hij niet goed in de versnelling staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een nieuwe ketting horen ook nieuwe tandwielen; zeker wanneer altijd in dezelfde versnelling gefietst word dan slijt dat ene tandwiel mee.
Achterwiel compleet vervangen is niet nodig; de cassette kan in zijn geheel gewisseld worden, of bij de duurdere merken alleen het ene tandwielblad.
Dus vervanging van het tandwiel noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tandkransje van je 5e versnelling is versleten. Het overslaan komt omdat de nieuwe ketting hebt gemonteerd die niet ingesleten is op je versleten tandkrans. Dat de nieuwe ketting kleiner is heeft er ook mee te maken dat een ketting gedurende zijn "leven" langer wordt door ook weer slijtage. Het probleem is dat je haast geen losse kransjes kunt krijgen en dus de gehele pion zult moeten vervangen. ben je handig en heb je het juiste gereedschap kun je het zelf doen. Anders fietswiel verwijderen en bij de fietsenmaker laten doen. werkje van hooguit 10 minuten.
wil je hetzelf doen kijk dan eens bij de internetwinkels als je het zelf wilt doen. Vaak stukken goedkoper dan bij de plaatselijke fietsenmaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang dat die versnelling(tandwiel) beschadigd is. je kan het zien door de punten ze moeten juist stomp zijn en zodra er punten aan zitten slaan ze over heel irri. Volgens mij moet je de hele cassette venieuwen en dat kost wel wat. Ik zou het zo lang mogelijk uitstellen.