hoeveel km zou de levensduur van een fiets van 500 euro moeten zijn?

bijna 5 jaar geleden een Union fiets gekocht voor bijna 500 euro. 7 versnellingen tourfiets. Ik heb er ruim 11.000 km op gefietst. 2 keer per jaar een servicebeurt (voor en na de winter) om de 2 jaar nieuwe banden, elk jaar nieuwe remblokken. Als ik al die extra kosten bij elkaar optel kom ik ook al op 400 euro. Nu zijn de tandwielen versleten en moeten die, samen met de ketting vervangen worden, dat gaat 150 euro kosten. Volgens de fietsenmaker is het beter om te zien naar een nieuwe fiets omdat deze die reparatie eigenlijk niet meer waard is.

Ik vind dat eigenlijk wel erg snel, zeker gezien het feit dat ik hem goed heb laten onderhouden en er 15 jaar garantie op het frame en voorvork werd gegeven bij aankoop. Hoeveel km zou een fiets in deze prijsklasse mee moeten kunnen gaan bij dagelijks gebruik (10 km per dag) en goed onderhoud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
15.2K

Het beste antwoord

Een open ketting met derailleur is nu eenmaal kwetsbaar en met heel goed onderhoud (vaker schoonmaken en oliën) kan hij wat langer mee, maar 11000 km is niet ongewoon.
Misschien ben je aan een andere fietsenmaker toe en kan je die 150 Euro beter bij hem brengen.
De fiets zal dan nog wel een jaar of tien meegaan.
Een fiets gaat niet eeuwig mee (metaalmoeheid) en op een gegeven moment is het wel veiliger om een nieuwe te nemen, maar nu nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

gewoon laten repareeren. als er veder niks aan mankeerd. :)
nu heb je een goeie fiets en voor 150 euro kan die weer zo 2 jaar mee. die fietsen maker wil gewoon graag dat je weer een nieuwe fiets koopt. niks van aan trekken. nooid iets vervangen wat nog gewoon goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de fiets op deze manier blijft onderhouden gaat hij levenslang mee. De statische delen slijten niet en de slijtdelen worden steeds op tijd gewisseld.
Als je een nieuwe fiets koopt krijg je hetzelfde onderhouds plaatje want je fietst meer dan 2000 km per jaar. Wat ik je wel zo willen aanraden is de reparaties zelf uit te voeren. Banden en remblokjes wisselen kun je zelf en bespaart veel geld. Ook ga je op die manier van je fiets houden. De fietsmaker wil je gewoon een nieuwe fiets verkopen. Als je kunt bedingen dat hij de eerste twee jaar alle noodzakelijke reparaties uitvoert en betaalt, zou ik de fiets kopen. Maar ik denk dat hij een heel bedenkelijk gezicht trekt.
Een fietsenmaker of te wel rijwielhersteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de tandwielen bij 11.000 km versleten zijn is normaal bij een derailleurfiets. Het alternatief is een fiets met versnellingen in het achterwiel ingebouwd. Dan gaan de dikkere ketting en tandwielen die op dat type fiets zitten langer mee. Wel loopt een derailleurfiets lichter, dus bij dit aantal km's wel weer een pluspunt.
Mijn advies is om toch die tandwielen en ketting te laten vervangen en misschien de servicebeurt aan het eind van de zomer te laten vervallen uit onkostenvermindering. Die beurt heeft minder zin dan die net na de winter.
Met een nieuwe fiets blijven de kosten per jaar bijna even hoog en speelt de afschrijving ook weer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaand stukje heb ik van een website voor racefietsers, die ook oa met het ook op wedstrijden ed kijken. Hieruit blijkt dat een tandwiel na 10K kilometer inderdaad heel goed versleten kan zijn.

Het vervangen kan zowieso wel interessant zijn. Maar er spelen andere dingen mee: Je hebt nu 5 jaar deze fiets, welke duidelijk goed bevalt. Zijn de frames nu lichter/ Zijn er andere dingen op je fiets die je nu al slecht ziet worden? Bekijk wat je de komende 6-12 maanden aan onderhoud verwacht (Lagers?) en bedenk of een nieuwe fiets met onderhoudscontract over de komende 2 jaar niet voordeliger uitpakt. Het frame en de vork die zouden nog wel goed moeten zijn. Maar de bewegende onderdelen? Volgens onderstaande tabel zou het wel eens kunnen dat het gros van de onderdelen aan het einde van hun leven beginnen de komen.

http://www.vanachteren.net/2006/07/12/het-onderhouden-van-je-racefiets/ zegt:

De levensduur van onderdelen is van een aantal dingen afhankelijk: kwaliteit, gebruik en onderhoud. Kwaliteitsonderdelen gaan vaak langer mee dan goedkope, en kunnen dus op de lange duur goedkoper zijn (banden zijn hierop een uitzondering: dure wedstrijdbanden zijn veel sneller op dan goedkope trainingsbanden). De belangrijkste factor is echter hoe je er mee omgaat. Veel in de regen fietsen en dan niet schoonmaken bepaalt de ondergrens, fietsen met mooi weer en voorbeeldig onderhoud de bovengrens van onderstaande tabel (gebaseerd op gemiddelde tot goede onderdelen). Het zijn overigens vrij grove schattingen, en onderdelen die nog best geschikt zijn voor trainingsritten zul je in wedstrijden misschien niet meer willen gebruiken.

ongunstig gunstig Nepalend
Ketting 1000 km 5000 km Vuil, vocht, smering
Tandwielen 3000 km 15000 km Vuil, vocht, smering
Lagers 10000 km Lang Vuil, vocht, smering, afstelling
Banden 500 km 5000 km Rijgedrag, spanning
Velgen 10000 km 30000 km Remmen, vuil, richten
Lookplaatjes 3000 km 10000 km Vuil, lopen
Kabels 5000 km 15000 km Vuil, smering