Wat is de beste manier om te fietsen als het glad is ?

Rechtuit fietsen gaat meestal wel goed. Maar wat als je van een helling af fietst en een zijstraat in moet.
Of hoe kun je snel remmen als er ineens iemand oversteekt zonder te vallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nos.nl/video/206034-winterbanden-voor-je-fiets.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie tip , maar wel een beetje duur.

Het beste antwoord

In het algemeen is weinig stijfheid met betrekking tot je stuur in je voordeel; probeer dus je gewicht naar achter te verleggen alsof je rechtop op een omafiets rijdt, houd je stuur met twee handen vast maar zo losjes mogelijk, zoals je ook in los zand rijdt.
Vanaf een helling is het uitkijken geblazen; rem zo ver mogelijk van te voren en zo veel mogelijk me je achterrem, maar elk klein beetje met je voorrem is meegenomen en rjj zo veel mogelijk door de witte stukken waar nog ets meer grip is.
Als je een heel klein beetje opzij stuurt en tegelijk je achterrem gebruikt kom je dwars op je rijrichting; hierdoor rem je het snelst, je kunt wel onderuit gaan maar dat is beter dan onder een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet ervoor zorgen dat je banden niet te hard zijn.
Rustig fietsen en dubbel zo goed opletten.

Toegevoegd na 1 minuut:
OOk kun je je zadel wat lager zetten zodat je dichter met je voeten bij de grond zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou winterbanden op je fiets kunnen laten zetten .
Ze zijn verkrijgbaar in Nederland maar wel erg duur.
13 jaar geleden
zowiezo als je een helling af gaat altijd een voetje bij de grond houden, want meestal heb je vanzelf dan al wel vaart dus trappen hoeft niet. en tja, als er dan plotsling iemand over dwars komt doe je je andere voet er bij en ga je gewoon staan, vallen doe je dan echt niet!

Toegevoegd na 2 minuten:
en word niet overmoedig! Meestal zijn er stukken bij dat je denk 'jaja, dit gaat lekker, kan wel een tandje bij!' maar sneeuw is zeeeer veradelijk, overal kan opeens ijs zijn of richels zitten waar door je zo onderuit schuift.

en hou áltijd je benen paraat om naar de grond te gaan, als je dit goed doet zul je nooit vallen.

Toegevoegd na 7 minuten:
nooit is een beetje overmoedig, waarschijnlijk niet vallen is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zul je nooit vallen?
Tenzij natuurlijk je ene voet verder glijd dan de andere, jou achterste daardoor het zadel verlaat en jouw verkleumde balzak op de stang ramt.
Alvolgens de fiets, jij, je zere balzak en de kreten des kwaads ten gronde slaan. Zeg nooit nooit, ik spreek helaas uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whahaha, voorruit, ik verander het in waarschijnlijk! leuk altijd die verhalen van avonturen op de fiets :')
De beste manier van fietsen als het glad is, is met steunwieltjes. Dan blijf je tenminste overeind.
Je zou spijkerbanden moeten hebben om bij glad wegdek toch wat grip te hebben, en snel remmen is al helemaal uit den boze, omdat de wrijving tussen jouw band en het gladde wegdek zo laag is, dat je gewoon verder schuift.
Er komt een hele portie geluk bij kijken als je op een glad wegdek plots moet remmen en je blijft overeind, zonder iets of iemand te raken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja , ziets is heel handig totdat je een stukje tegenkomt waar goed gestrooit is. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol
Van een helling, zou ik zeker niet fietsen, maar lopen, of alleen op het zadel zitten met mijn voet op de rem.
Snel remmen als er iemand oversteekt, ik denk dat je dan onderuit gaat, of je moet het goed onder controle hebben, door met beleid te remmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een goeie gezondheid en een goed stel hersenen zonder evenwichtstoornissen en een slecht reactievermogen gewoon door blijven fietsen dan kom je een eind.