in mijn fietsband zit een bobbel wat is dat?

toen ik vanmorgen op mijn fiets begon te rijden werd ik telkens een heel klein beetje omhooggeveerd. toen ik ging kijken bij mijn achterband zag ik dat er een flinke bobbel zat. wat is dat? en moet ik nu een nieuwe band nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
22.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je band heeft een aneurysma.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar dacht ik ook meteen aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter de band, dan jezelf!!

Het beste antwoord

Als de bobbel zomaar vanzelf is ontstaan, of hooguit nadat je je band hebt opgepompt, dan is je binnenband waarschijnlijk oud. Dan is er nu een plek waar je binnenband zwak is. Daar puilt hij uit door de luchtdruk in de band.

Dit betekent dat het niet lang meer zal duren voordat je een klapband krijgt (letterlijk - dat kan een fikse knal geven). Maar behalve dat je dan een platte band hebt, kan die knal geen kwaad.

Als de bobbel is ontstaan nadat je de band hebt geplakt, heb je misschien je binnenband "met een draai" weer teruggelegd om je wiel. In dat geval moet je je buitenband er nogmaals afhalen, de binnenband netjes recht leggen, en dan opnieuw de buitenband eromheen leggen.

Toegevoegd na 6 minuten:

Als het een klein bobbeltje is, kan het ook zijn dat de afschermlaag van je buitenband kapot is. Dan piept de binnenband als het ware door de buitenband heen naar buiten, waarbij het dunne buitenlaagje van je buitenband ook naar buiten wordt gedrukt.

In dat geval kan een klein kiezeltje al voldoende zijn om je binnenband lek te prikken - ook als je een nog prima binnenband hebt.

Als dit het geval is, heb je sowieso een nieuwe buitenband nodig. Omdat een binnenband bijna niets kost vergeleken met een buitenband, zou ik er in dat geval ook meteen een nieuwe binnenband op (laten) zetten.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Buitenband van velg af, of canvasbreuk in buitenband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je band niet goed gemonteerd zit. In dat geval heb je meestal een bobbel bij de plaats waar het ventiel zit.
De oplossing is je band helemaal leeg laten lopen, zorgen dat je buitenband weer overal even diep in de velg ligt, en dan weer oppompen.
13 jaar geleden
net als bij zwarte piet, een pepernootje...