Hoe hoog is de boete als voor het rijden met koplampen met een k waarde van 25000k ?

Picture for question
een jaar geleden
2.1K
LeonardN
een jaar geleden
Zoals ik het interpreteer
Verkeer op de weg
Auto
Eisen aan voertuig
Verlichting/reflectoren
Ondeugdelijke verlichting
Het boetebedrag wordt:
€150
https://boetebase.om.nl/?boete_tree=22206,22118,22071,21957,21912#beslissingpad2220622118220712195721912
150 euro (excl 9 euro)
tinus1969
een jaar geleden
En je moet natuurlijk gewoon daarna de juiste lampen op je auto zetten.
airsofter
een jaar geleden
Oké bedankt voor de reactie.

Antwoorden (1)

Het belangrijkst is de vraag wat voor koplampen je hebt: Reflector? NIET aan LED pitjes beginnen. Je lichtbeeld zal nooit goed worden. Projector? Dan kan je het overwegen maar ook voor LED geldt vaak dat goedkoop duurkoop is. Verder ben ik niet overtuigd van de claim van 25000 K. Dat is Chinese overdrijving van winkels die ook MP5 spelers aanbieden want beter dan MP4. (spoiler: MP5 bestaat ook niet). Het zal ongeveer 8000 K zijn.
De politie zal bij het tegenkomen van een auto met deze verlichting zeker opmerken dat ze nogal paars zijn en mogelijk besluiten tot staandehouding en controle. Dan zal blijken dat het lampen zijn zonder E-keurmerk en dus niet toegelaten op de Nederlandse weg. De bekeuring voor ondeugdelijke verlichting was 140 euro, voor de laatste inflatiecorrectie en je wordt mogelijk gesommeerd om de volgende dat je lampjes te komen inleveren op het bureau.
Los van dit moet je je afvragen of je deze lampen wel wil.
Doordat ze zo paars zijn, kost dat je lichtopbrengst. Het helderste licht zit tussen de 4300K en 5000K, wat neutraal wit is. Bovendien moet je de LED lampen met een CANbus corrector nemen omdat je auto anders meldt dat je lamp stuk is. Een CANbus corrector is in feite een zware weerstand die de stroombesparing van je LED lamp teniet doet.
Het beste ben je af met helderwitte 4300 tot 5000 K halogeen lampen of Xenon, maar dat laatste is een stevige investering.
een jaar geleden
airsofter
een jaar geleden
Heb een foto van mijn koplamp geüpload weet zelf niet precies welke type het is.