Is het mogelijk om een tandwiel op de aandrijfas van een scooter te monteren?

Ik ben een beginnende klusser en wil een projectje beginnen iets als een drifttrike. Ik heb al veel brommertjes gehad en wilde hier het motorblok van af halen en het frame weer doorverkopen. Het probleem is nu dat de brommerprijzen sterk gestegen zijn en kan er nu zeer weinig vinden in de buurt. Mijn idee was dus om een scooter te kopen, want deze kan ik wel goedkoop vinden(€50 cross scooter) Kan het hiermee, want een scooter heeft natuurlijk geen tandwiel op de aandrijfas. Kan ik gewoon een tandwieltje kopen en deze vastdraaien met de moer? Welke vertanding zou ik dan ongeveer moeten gebruiken?

mvg, Kevin

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15.4K

Antwoorden (1)

Een blok van een scooter heeft natuurlijk een automatische transmissie (middels vario, V-snaar en koppeling), en een eigen vertanding in het carter. Aan de buitenkand van het blok, dus aan de andere zijde van het carterdeksel ongeveer ter hoogte van de koppeling komt er dan een as uit waar normaliter een wiel aan bevestigt wordt.
Ik denk dat een tandwiel (voor een ketting neem ik aan?) daar niet zonder meer oppast,maar met wat knutselen en desnoods lassen moet daar neem ik aan vrij makkelijk een oplossing voor gevonden kunnen worden. Een en ander hangt dan ook een a van het type blok. Minarelli, Piaggo, Peugeot bijvoorbeeld zullen wellicht andere dimensies in dergelijke assen toepassen.

Verder wordt het denk ik complexer wanneer je moet gaan kijken (berekenen) wat een goede tandwielverhouding is vanaf de as naar de wielen, wat betreft omwentelingen en tevens het vermogen van het motorblok.

Je zegt dat je een trike wilt maken, klopt het dat die dingen twee achterwielen hebben?
Want dan zou je dus een separate as voor die wielen moeten hebben, welke je moet gaan aandrijven.