Vanaf wenneer zitten er 4-takt motors in brommers?

Op het moment ben ik druk aan het kijken naar mijn eerste brommer en heb dan ook onderzoek gedaan wat voor soort brommer ik wil. Mij lijkt een oudere brommer wel gaaf, maar op internet heb ik ook gevonden dat een 4-takt motor eigenlijk wel meerdere voordelen heeft waar ik wel achter sta. Het probleem dat ik heb ondervonden is dat deze oudere brommers vaak een 2-taks motor hebben. Nu is mijn vraag vanaf wanneer het gebruikelijker 4-takt motors in brommers waren geplaatst, zodat ik hierdoor makkelijker kan zoeken. Ik heb wel gevonden dat de 4-takt motor al in de 19e eeuw is uitgevonden, maar niet sinds wanneer het gebruikelijk is voor brommers. Heeft iemand hier een idee over?

Alvast bedankt,
--- Bewerking ---
Excuses voor de spelfout in de titel. Uiteraard moet "wenneer" veranderd worden in "wanneer".

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.6K
crispy
3 jaar geleden
50 jaar geleden toen ik 16 was waren er al 4 takt brommers. Het merendeel was weliswaar 2 takt, maar er waren al een paar (zwaardere type) brommers met een 4 takt motor.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou voor een viertakt gaan. De kans dat tweetakt verboden voor brommers gaat worden is aanzienlijk in verband met vervuiling. Sommige steden mag je al niet meer in.

Antwoorden (1)

In de jaren 60 is Honda eigenlijk de eerste geweest die echt stappen heeft gezet om 4takt bromfietsen in de markt te zetten. Er waren wel wat (vooral) Italiaanse merken die 50 cc viertakt motoren maakten maar het was niet lonend om die om te bouwen naar bromfiets i.v.m. de toen geldende wetgeving. Toen gold de regel dat met een bromfiets ook gefietst moest kunnen worden en dit zorgde ervoor dat er toch een ingrijpende verandering aangebracht moest worden. Vaak werden de trappers op zware bromfietsen hangend naar beneden op de trapas gemonteerd en dan kon je als het nodig was één trapper naar boven draaien en zo (theoretisch) fietsen. Dat was natuurlijk geen doen en met de komst van scooters als bromfiets is deze regel afgeschaft. Honda kon als grote fabriek deze aanpassingen wel leveren maar het heeft toch wel tot de eerste helft van de jaren 70 geduurd tot de Honda een beetje algemener in het straatbeeld werd. Als je het artikel leest van waar ik de link bijsluit staat dat het begin jaren 80 is geweest maar daar kan ik het niet mee eens zijn. Ik ben in 72 brommer gaan rijden (toevallig ook in de provincie Utrecht) en toen zag je ze al regelmatig Ze wonnen daarna wel snel aan populariteit.
https://www.hondavereniging.nl/index.php?p=viewitem&id=23414
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
+
Lichte viertakt tweewielers waren er in het buitenland dus al, maar als in Nederland goedgekeurde bromfiets waren in de jaren 60 twee typen van Honda denk ik de eerste in Nederland: de van de karakteristieke plastic beenschilden voorziene C-310a en later de C-320 die meer als klassieke lichte motorfiets vormgegeven was. “Het eerst in Nederland verkrijgbare Honda-model betrof de C-310a in 1963”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Honda-viertaktbromfietsen Vanaf (ca.) 1967 was er al een derde model van Honda, dat op het eerste gezicht een iets lichter en sportiever broertje leek van de C-320. De afgelopen jaren is de scooterwereld enorm veranderd. Vandaag de dag zijn 4-takt scooters standaard, daar waar 10 jaar geleden nog voornamelijk 2-takt motoren gebruikt worden.