Mag scooter toeteren naar een fiets om in te halen?

Ik ga dus binnenkort voor mijn scooter rijbewijs (theorie pakket heb ik vandaag aangevraagd, moet dus nog aankomen).
Ik weet dat je op bepaalde fietspaden niet mag rijden met een scooter, behalve als dit is aangegeven. Maar als je dus een groepje fietsers wilt inhalen op het fietspad (het fietspad waar bromfietsers ook op mogen rijden), mag je dan toeteren?
Ik heb deze vraag ook al gegoogled maar kon geen antwoord vinden.
Sorry als dit een domme vraag is, maar ik weet vrij weinig over het verkeer.

Thanks!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Wanneer claxonneren is toegestaan is vastgelegd in artikel 28 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar". Het RVV 1990 spreekt over "en", dus letterlijk gezien over gelijktijdig gebruik van geluidssignalen en knippersignalen. In het Weens Verdrag inzake het wegverkeer wordt gebruik van deze signalen wel los van elkaar benoemd.

Alleen bij gevaarlijke situaties mag je dus toeteren. Toeteren om de aandacht te trekken mag niet, ook niet als iemand bijvoorbeeld de weg verspert of niet doorheeft dat het verkeerslicht op groen is gegaan. Inhalen is geen dreigend gevaar, dus toeteren als je wilt inhalen binnen de bebouwde kom is niet toegestaan, ook niet als fietsers de volle breedte van het fietspad gebruiken.

In de praktijk is de kans dat je daarvoor beboet wordt klein, omdat je de toeter dan toepast zoals in de praktijk een fietsbel wordt gebruikt. Buiten de bebouwde kom mag je wel claxonneren als je wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou ik dan ook een normale fietsbel op mijn scooter kunnen plaatsen? Geluid is minder hard voor fietsers maar dan weten ze wel dat iemand ze wilt inhalen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, dat helpt niet. Mijn verwijzing naar de fietsbel gaat over het gangbare gebruik. Volgens de wet zijn fiets ook bestuurders en mogen ook zij alleen bellen om gevaar af te wenden. In theorie kan een inhalende fietser die belt dus ook bekeurd worden als er geen dreigend gevaar is. De praktijk is dat de fietsbel wordt gebruikt als waarschuwingssignaal ("pas op, ik rij achter u en ga u inhalen") maar dat mag dus formeel niet. Als je iemand inhaalt die plots naar links uitwijkt is er wel gevaar en mag er gebeld worden.