Mag ik met mijn Nederlande AM rijbewijs in Italië een scooter huren?

AM rijbewijs = scooter rijbewijs. Ik heb het rijbewijs sinds november 2016

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tot aan 125CC kun je volstaan met een una patente di guida B, B-rijbewijs.
Voor scooters van 250/300cc, dien je een A-rijbewijs te hebben. http://www.italietips.nl/tips-huren-scooter-italie/
Inekez1
6 jaar geleden
JoanDArc, hij heeft rijbewijs AM. Dus niet B en niet A. Met het rijbewijs AM mag je een snorscooter besturen tot maximaal 50cc, ook in Italië. Verhuurbedrijven kunnen wel een minimumleeftijd (vaak 18 jaar) hanteren voor verhuur en/of verlangen dat de huurder minimaal een bepaalde periode zijn rijbewijs heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Scooterverhuurbedrijven in Italië gaan zeer ruimhartig om met de vereisten. Officieel mag men volgens de Italiaanse wetgeving met AM maximaal 50cc besturen. Niet alle Italiaanse scooterverhuurbedrijven herkennen dit rijbewijs.
Una patente di guida B is een classificatie, vergelijk deze dus met hetgeen op het Nederlandse rijbewijs staat. De handhaving van de lokale Polizia kan verschillen, zeker als er schade ontstaat. Huren in Italië is niet zonder risico, hoewel de minestronesoep niet altijd zo heet gegeten wordt als deze wordt opgediend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Italië net als de gehele EU erkent het AM-rijbewijs. http://www.unascabile.it/2015/11/22/codici-presenti-nella-patente-speciale/
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/nl/TXT/?uri=CELEX%3A32006L0126

Antwoorden (1)

Ja dat mag. Het AM-rijbewijs is een EU-geldig rijbewijs en wordt als zodanig erkent.