tomos a35 snor start slecht, weet iemand een oplossing?

Het rare is van de tomos is dat ik soms 10 minuten bezig ben met starten maar als hij eenmaal loopt dan loopt het als een trein. (Net zoals ns heeft mijn tomos altijd 10 min vertraging) de zuiger, cilinder, cilinder kop, uitlaat en bobine zijn vervangen een jaar terug maar ik snap niet dat ie nog moeizaam wakker word.. ik heb al gezien dat de bougie, sproeier of membraam checken maar misschien weet iemand die dit al meegemaakt heeft of de oplossing weet dat zou super tof zijn...
Voor de gene die het gaan voorstellen dat ik brommerzaken moet bellen dat werkt niet want zij helpen totaal niet vanaf afstand

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je de bendix en de startmotor al gecheckt. Vaak zit er zand op de startmotor zodat er geen/moeizaam contact kan worden gemaakt. Schoonmaken!

Antwoorden (2)

Eens even denken.
Bij wát voor soort buitengewoon omvangrijke motorproblemen aan een snorbrommertje gaat de gemiddelde bromsnorder in één keer tegelijk de zuiger, cilinder, cilinderkop, en uitlaat vervangen?
Als je eens een vastlopertje hebt, is dat met wat zorg te repareren, zeg maar weg te poetsen, zonder de hele bovenkant te gaan vernieuwen, hè. Zelfs voor een kapotgesmolten zuigerbodem ga je niet meteen óók de kop en de uitlaat vervangen!
Deze informatie laat vermoeden dat hier een opvoerset gemonteerd is, die door een complicatie na de hele operatie (bijvoorbeeld door “valse lucht”) ineens héél moeilijk te starten is. Maar als-ie eenmaal aanslaat, ja, dán loopt-ie als een trein!
(Het verbruik is misschien wel een stuk hoger dan vóór deze ombouw, maar ach ...)

Dat-ie, eenmaal gestart, lekker loopt, is alvast meegenomen, en een positief teken, maar je moet het zoeken in iets dat het brandstof/luchtmengsel verziekt tijdens het starten. Daar is soms niet zoveel voor nodig. Maar aan de sproeier zal het bij zo’n vlot rijdende brommer niet liggen.
En hoe en wanneer je normaal moet choken bij een koude start, zal iemand die de brommer (neem ik aan) al kent van vóór die Grote Vernieuwing, wel even goed weten als deze oud-Tomos 3L rijder achter dit toetsenbord.

Dat brommerzaken niet meteen veel trek hebben om telefonisch te gaan hulpverlenen, hoeft geen verbazing te wekken.

Is de choke überhaupt nog aangesloten nu?
Als ie op zich prima loopt, zal de bougie niet gauw de schuldige zijn, maar even de elektrodenafstand voorzichtig wat dichterbij tikken kan als probeersel geen kwaad. Als het dan tóch daaraan lag, weet je het meteen.
Hele oude benzine kan door verdampen van de meest vluchtige bestanddelen ook startproblemen geven; tap de tankinhoud eventueel af en gooi er eens een litertje verse in.

Wat de mogelijkheid van “valse lucht” betreft: let daarvoor op een glad inwendig verloop van de overgang tussen carburateur en inlaatflens op de cilinder, en vooral ook of de pakking daartussen goed past en niet de doorlaat gedeeltelijk belemmert.
Door te vast aandraaien zou je ook juist onbedoeld een luchtlek kunnen creëren; er mag hier geen zgn. ‘valse lucht’ aangezogen kunnen worden buiten de carburateur om door een klein luchtlek.

Bedankt voor deze toch wel boeiende opgave, ik las dit eerst als een ongelovige Thomas, maar ik hoop dat je het probleem van je lichtelijk ongelooflijke Thomos kunt oplossen. ;-)
7 jaar geleden
Bij mij is het de benzinekraan, als ik hem wegzet met de kraan open, dan krijg ik hem met geen mogelijkheid aan, ja na 30 x trappen begint er iets te borrelen, en slaat ie uiteindelijk aan, maar als ik hem met kraan dicht wegzet, daarna kraantje open, choke aan 1 x kicken en hij loopt !!!