Heb je helmplicht in Nederland als je een belgische snorfiets hebt?

hoi,
ik woon in Nederland met een nederlands rijbewijs, ik ben echter belg en heb een belgische snorfiets.
Nu weet ik dat je met een nederlandse snorfiets in belgie meteen helmplicht hebt, maar geld de regel andersom ook of is dat gewoon net als een nederlandse snorfiets in Nederland zonder helmplicht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
De qetgeving van de land waar je rijdt geld.
Niet waar de voertuig vandaan komt.

Antwoorden (1)

Als je in Nederland gebruik maakt van de openbare weg gelden de Nederlandse regels. Een helm is dus niet verplicht. Ander voorbeeld: als je als 16-jarige een autorijbewijs hebt gehaald in een land waar dat kan, dan mag je hier niet op je 16e autorijden.

Het zou met die helm anders zijn wanneer je een Belgische verzekering zou hebben voor die snorfiets waarin het dragen van een helm verplicht is voorgeschreven in de polisvoorwaarden. Maar dat heeft met de wet dan niets van doen.
Computoon