Waarom trekt mijn bromfiets zo langzaam op?

Ik heb een week geleden een Tomos Revival Ts bromfiets gekocht. Leuk ding, rijdt opzich prima, alleen het optrekken is een probleem.

De bromfiets trekt zo langzaam op, dat als ik vooraan bij het stoplicht sta, ik de enige ben die door het groene licht kan rijden voordat hij weer op rood springt. Dit is natuurlijk erg storend voor de andere weggebruikers, en bovendien gevaarlijk.

Ik vraag me dus af waarom de bromfiets zo langzaam optrekt. Ik heb een vermoeden dat het te maken heeft met een verkeerd afgestelde stationairschroef- en/ of luchtschroef, want als ik stil probeer te staan, rijdt de bromfiets langzaam door.

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Floris

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

Blijkens informatie op het internet heeft deze brommer een automatisch werkende tweetraps versnellingsbak. Een “wegrij-versnelling”, en de normale stand als je sneller dan een fiets gaat.
Als de versnellingsbak bij het tussentijds even voor een stoplicht wachten niet correct omlaag schakelt, dan heb je alleen de beschikking over de hoogste versnelling. In dat geval zal de brommer vanuit stilstand inderdaad haast niet op gang kunnen komen, maar als hij eenmaal een kruispunt is overgestoken, gaat hij meer normaal presteren. Eenmaal op snelheid merk je er niets van.

In dit filmpje https://youtu.be/2j9SkDTM4Jo?t=1m10s hoor je hem kort na het wegrijden overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling, dat gebeurt op tijdstip 1m 25s. (Let niet op de snelheidsmeter, want die is kapot.)
Als het wegrijden bij jouw Tomos anders (en veel slomer) klinkt, zou het niet in de eerste versnelling beginnen wellicht het probleem kunnen zijn. Het motortoerental moet na het wegrijden even toenemen, en pas daarna moet hij gaan overschakelen naar de tweede versnelling. Je moet hem eerst even hebben horen “opfleuren” zeg maar.

In dit filmpje https://youtu.be/Po_0C2rdyWY hoor je het opschakelen bij tijdstip 26s.

Misschien staat je stationair stelschroef wel zo hoog dat hij niet alleen blijft denken dat-ie op snelheid is (waarbij de slippende centrifugaalkoppeling dus het verschil opvangt), maar dat-ie zodoende ook nooit aan terugschakelen toekomt als je hem op de rem stilhoudt bij een stoplicht.

In principe heeft de stationair afstelling echter juist géén effect meer zodra je gas geeft om op gang te komen.

Kortom: zoals Reddie al opmerkte: naar de vakman ermee, of naar de deskundige doe-het-zelf-sleutelaar. Maar dit moet te fiksen zijn (tenzij de bak zelf iets mankeert).

Als deze brommer onhandig opgevoerd is, kan het uiteraard ook daar aan liggen, daar heeft ‘freekfluweel’ gelijk in.